sticky

czwartek, 7 lutego 2013

Jak narysować oko ?

Patrzymy i rysujemy :)

Dzisiaj będziemy ćwiczyć rysowanie oka ołówkiem. Używamy różnych miękkości  i twardości w zależności od tego jak głęboki odcień czerni chcemy uzyskać. Ja jak zwykle olewam system i używam tylko ołówka automatycznego. Wspomagam się zwykłym 6B, gdy w grę wchodzą większe powierzchnie.
Przede wszystkim zanim zaczniemy bardzo ważny jest szkic. Jest on podstawą dobrego rysunku, tak jak przy kredkach oraz innych technikach. Dobry szkic to zachowane prawidłowo proporcje, gdyż przy cieniowaniu wszystkie błędy wyjdą na powierzchnię i zwyczajnie będą bardziej widoczne a co za tym idzie - rzucać się w oczy. Dlatego też na początek warto sobie zrobić parę ćwiczeń, znaleźć jakąś prostą fotografię z elementem ciała lub przedmiotem i zrobić kilka szkiców by się oswoić z proporcjami oka. Możecie także użyć mojego wzorca który jest TUTAJ
Oko to najważniejszy element w portretach. Odzwierciedla duszę osoby którą rysujemy, dlatego też oczom powinno się poświęcać najwięcej uwagi.

1.




  • Zaczynamy szkicu linearnego. Czyli ogólny zarys wszystkich elementów znaczących oka. 
  • Rysując je trzeba pamiętać, że spojówka  zazwyczaj osadzona jest nieco niżej niż jego zewnętrzna część ( po prawej). 
  • Następnie zaczynamy wypełniać rysunek zaczynając od podkreślenia owalu  i kształtu ogólnego oka. Najlepiej zacząć od lewej strony i brnąć ku prawej. Jeżeli jesteście leworęczni rysujcie na odwrót. Dzięki temu nie rozmażecie ołówka. 
  • Cieniowanie zazwyczaj powinno odbywać się od najjaśniejszego do najciemniejszego ale na odwrót też można. Zależy jak komu jest wygodniej.  
  • Potem skupiam się na źrenicy. Zaznaczam połysk w postaci pustej białej plamki. Jeżeli istnieje tea potrzeba można ją delikatnie skorygować gumką. 

2.




  • Zaraz potem uwydatniam tęczówkę rysując linie zgodnie z kierunkiem  prążków, które na niej występują ( od środka do zewnątrz lub na odwrót ) a następnie przyciemniam i poszerzam jej obwód zgodnie z wytycznymi które są na fotografii. 
  • Kolejną ważną rzeczą jest zaznaczenie grubości worka spojówkowego ( pierwsze okienko od prawej, z ołówkiem). To przestrzeń między białkiem a skórą dolnej powieki. 

3.




  • Kiedy już centralną część mamy za sobą, skupiamy uwagę na cieniach otaczających oko np: przestrzeń na rzęsy, wgłębienia pod dolną i górną powieką, tym samym obserwując jak układają się jego kształty oraz padające światło. Najczęściej to co jest wklęsłe jest ciemniejsze a to co jest wypukłe jaśniejsze. 
  • Na koniec rysujemy rzęsy i podkreślam brew. Ostatecznie oko powinno wyglądać tak :

I to tyle na dzisiaj w tematyce oka. Życzę wspaniałej pracy i ogromnej inwencji twórczej :)




21 komentarzy:

  1. Oko piękne, tutorial piękny a ja i tak zawsze będę mieć problem z rzęsami

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję! A rzęsy trzeba sobie po prostu siąść i poćwiczyć:):)Założę się że wyjdą :)

    OdpowiedzUsuń
  3. mi niechce sie ten link otworzyc :( mozesz podac jeszcze raz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam,kurczę mnie też nie chciał się otworzyć, ale tu znalazłam jeszcze inny link :
      http://dd9.photoblog.pl/np5/201211/84/137211358/oczy.jpg
      A jeśli nie to w przeglądarkę google wpisać hasło : " oczy - bananachcesz , photoblog " i pierwsze co wyskoczy to całe zdjęcie twarzy w chustce :) W razie problemów pisać . Sugeruję też spróbować ćwiczeń na innych fotografiach oczu :)

      Usuń
  4. Jeszcze znalazłam taki link, który zaktualizowałam w poście :
    http://www.photoblog.pl/bananachcesz/137211358/oczy.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękne oczko. Jak to jest z tymi ołówkami, że ja najczęściej rysuje 8B, a z tego co piszesz jest do 6B?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co wiem to jest nawet 12B, ale tu gdzie mieszkam nie dostanę ani jednego ani drugiego, a jeśli już to sporadycznie. Tak więc ich nie używam. Stąd też uznałam te miękkości za rzadko i nie wszędzie dostępne, dlatego skupiłam się na podstawowych. :)

      Usuń
    2. Miałam kiedyś 12B, ale dawno temu:)

      Usuń
    3. A widzisz, to jesteś o jedno doświadczenie bogatsza ;)

      Usuń
  6. Muszę to pokazać mojej córce, ona też czasami rysuje... i pamiętam, że kiedyś "walczyła" z okiem. Świetny kurs!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo się cieszę, mam nadzieję że tutorial jakoś pomoże wygrać walkę ;) Bardzo dziękuję, również za wizytę :)

      Usuń
  7. Najbardziej miękkim ołówkiem jest 8B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej 12 B ale ciężko go dostać, przynajmniej tam gdzie ja mieszkam. Zresztą o ósemkę też czasem ciężko mi się doprosić...:/
      Pozdrawiam ! :)

      Usuń
  8. Świetny blog i tutorial o oku. Sama spróbowałam narysować oczy, i przyznam, że nie wyszły najgorzej. ;) Tylko nie wiem, dlaczego na narysowanym przeze mnie portrecie jedno oko jest inne od drugiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję !
      Z reguły każde oko się od siebie różni, ale podczas rysowania to bardzo częste zjawisko, że jedno wyjdzie a drugie jakoś tak - albo większe albo mniejsze lub koślawe. W takim sytuacjach dobrze jest sobie zrobić rzutowanie. Punkty z jedego oka przenieść na drugą stronę twarzy ;)

      Usuń
  9. Jesteś świetna, Twój blog mi pomógł z historią sztuki teraz też będę musiała skorzystać z Twoich porad, bo muszę przygotować się do konkursu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ! Bardzo się cieszę, że historia sztuki się przydaje. Muszę jeszcze sporo uzupełnić materiału, ale teraz przynajmniej wiem, że jesto ktoś kto to czyta :)
      O konkurs, fajna sprawa, życzę powodzenia ! :)

      Usuń
  10. Odpowiedzi
    1. To ta sama droga, tylko nie podkreślasz zbytnio rzęs i ogólnie makijażu :)

      Usuń

----