sticky

  • wydarzenia
  • galeria
  • portfolio

piątek, 22 marca 2013

Utrwalanie i Konserwacja prac papierowych

Czyli co powinniśmy wiedzieć na temat zabezpieczania papierowych prac :)

Wyobraźmy sobie, że każda  nasza praca jest jak skóra, która poddawana jest na co dzień niekorzystnym warunkom atmosferycznym. Skórę łatwo zabezpieczyć kremem, filtrem i innymi kosmetykami, które są na rynku. Tego samego potrzebują nasze prace i nie mówię tu tylko o pracach w ołówku  ale o wszystkich, które tworzone były na papierze -  kredkami lub pastelami różnego rodzaju. Konserwacja takiej pracy papierowej wcale nie jest wybitnie trudna. Wręcz przeciwnie istnieją odpowiednie metody dzięki którym nasze prace zachowają się przez długi czas jak nowe. Jedną metodą jest bardziej profesjonalna fiksatywa a druga metoda domowa - stara jak świat i niezawodna - lakier do włosów. Często używam metody domowej z przyzwyczajenia ale także dlatego iż wiem, że działa.

Rysunki warto utrwalać po skończonej pracy, ale można odkładać je na bok i poczekać aż się uzbiera kilka. Pod warunkiem, że nie będziemy ich przesuwać zbytnio po sobie i dotykać czy palcować. Ponad to warto także wziąć pod uwagę, że takie niezabezpieczone prace nie mogą leżeć zbyt długo. Tak więc opcja druga może zostać wdrożona w życie wtedy gdy mamy świadomość, że szybko uzbieramy te kilka prac by móc je hurtowo utrwalić. 

Ołówek 

Utrwalanie prac ołówkowych jest chyba najprostsze. Ołówek poza tym że się rozmazuje, nie jest ani kruchy ani bardzo delikatny. Tak więc wystarczy pryskać ze średniej odległości i to powinno wystarczyć. Jeżeli zbyt blisko ustawicie rękę lub zbyt dużo sprayu na raz pozostawicie na rysunku, mogą pojawić się na papierze mokre plamy. Nie martwcie się jednak, one wyschną i nie będzie śladu. Warto jednak na to uważać ponieważ papier może się delikatnie bo delikatnie pofalować i powyginać. Nie zawsze jednak jest to mankamentem. 


Pastele Twarde i Tłuste / Kredki / Węgiel/ Sepia i Sangwina

Prace wykonane tymi technikami utrwalamy podobnie do ołówka. Nie musicie się obawiać, że coś się zdmuchnie, rozsypie albo że coś pójdzie nie tak. Techniki te są dosyć wytrzymałe, choć mają tendencje do zacierania się ( zwłaszcza pastele twarde, sepia, sangwina i węgiel  ), więc warto pomyśleć o sporej ilości warstwy ochronnej lakieru lub fiksatywy. Kiedy pryskamy, kolory mogą ulec zmianie - będą odrobinę ciemniejsze. Jednak gdy warstwa ochronna zacznie wysychać wrócą one do normy. 

Pastele Suche


Zabezpieczanie prac wykonanych tą techniką jest niezwykle irytujące i trudne. Pastele bowiem pod ciśnieniem potrafią się "przerzedzić" tj. kolory mogą ulec osłabieniu przez to że delikatny pyłek, który jest dla nich charakterystyczny zostanie zdmuchnięty z kartki. Często może wydawać się również, że kolory ciemnieją. Właśnie dlatego, że nakładacie na nie mokrą warstwę. Wyobraźcie sobie co dzieje się z pokruszoną kredą którą skropimy delikatnie wodą. To samo dzieje się z pastelami suchymi. Aby w miarę zachować efekt "suchych kolorów" można stopniować odległość z jakiej utrwalamy pracę. Zaczynamy np. z odległości 50 cm. Czekamy aż pierwsza warstwa ochronna wyschnie i zmniejszamy odległość np. do 35 cm i tak dalej dopóki nie będziemy pewni, że praca została w miarę zabezpieczona. Niestety pastele suche są bardzo delikatne i zawsze coś będzie się rozmazywać pomimo utrwalania, tak więc warto obchodzić się z takimi pracami ostrożnie. 

Technika pryskania


Prace ogólnie spryskujemy z odległości mniej więcej dwudziestu centymetrów  ale w zależności od techniki ( np. Pastele suche ) warto ją zmniejszyć lub zwiększyć. Warto także delikatnie przejechać palcem po najciemniejszych partiach pracy by sprawdzić na ile nam się ona rozmazuje i ewentualnie nałożyć jeszcze jedną warstwę lakieru dokładnie w te miejsca. Czerń jest najgorsza - uważajcie na nią. 
W zasadzie lakier do włosów jest bardzo uniwersalnym sposobem konserwacji ale jeżeli ktoś lubi fiksatywę - nie ma problemu. A o mediach do prac papierowych innym razem ;) 



42 komentarze:

  1. Też stosuję lakier do konserwacji prac wykonanych ołówkiem i węglem, ale już do suchych pasteli wolę fiksatywę. Jakoś mam wrażenie, że w wypadku pasteli lakier może być za słaby...^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pastele stosuję bardzo dużo lakieru :D Psikam do oporu aż mi wszystkiego nie oblepi. Fiksatywę chciałam ostatnio kupić, ale oczywiście nie było :P Więc doszłam do wniosku, że chyba to coś znaczyło. A w zasadzie znaczyło tyle co :"psikaj dalej tym lakierem" :)

      Usuń
  2. A można w ten sposób konserwować prace wykonane długopisami, tuszami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prac wykonanych długopisem i tuszem nigdy nie konserwowałam, ponieważ jest to materiał, który nie zaciera się łatwo zwłaszcza po zaschnięciu. Sposób z lakierem jest dobry dla prac wykonanych technikami, które się łatwo zamazują i rozcierają i które posiadają charakter suchy przed i po nałożeniu. :)

      Usuń
  3. Prace wykonane długopisem pod wpływem fiksatywy i pewno lakieru do włosów też zniszczą się... przerabiałam to.
    Fiksatywa ma w swoim składzie spirytus, a ten rozpuszcza tusz długopisowy i pewno ślady po pisakach spirytusowych też.
    Wrogiem rysunków długopisowych jest światło słoneczne, blakną one po jakimś czasie niestety...
    Pozdrawiam
    Iwona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ja też to przerabiałam, na szczęście nie na pracach a na zalanych, zapisanych zeszytach :P dlatego nie konserwuję takich prac, tymbardziej że według mnie nie ma takiej potrzeby. Długopis to wkońcu nie ołówek czy suche pastele.
      Natomiast nie zauważyłam aby mi coś wyblakło ale to może dlatego, że rzadko wystawiam na słońce ;)
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Mam pytanie - czy prace które są w zeszytach, wykonane kredkami Koh-I-Noor Polycolor, nie wystawiane na światło dzienne też mogą blednąć?! Po mniej więcej miesiącu otworzyłam zeszyt i oniemiałam, najbardziej wyblakł czarny, czerwony i zielony... Coś nie tak z tą partią kredek czy je też trzeba traktować fiksatorem?

      Usuń
    3. Jeżeli nie wystawiasz pracy na działanie światła i promieni słonecznych to raczej nie. Może w Twoim przypadku jest to kwestia zatarcia się grafitu. Może zbyt delikatnie go nałożyłaś a dodatkowo papier może być śliski, a gdy papier jest śliski to grafity szybko się ścierają. :) Moje prace wykonane polycolorami nie były utrwalane. Trzymam je w teczce. Dodatkowo rysowane na matowym papierze. Nic się z nimi nie dzieje. Polycolory są zaliczane do kredek permanentnych. Są nawet odporne na wodę, ponieważ w recenzji robiłam kiedyś taki test. W Twoim przypadku może to być kwestia małej ilości nałożonych warstw, słabo położonego grafitu i śliskiego papieru nieodpowiedniego dla kredek. :) Aczkolwiek żałuję, że nie mam tego co Ty przed oczami, mogłabym coś więcej na ten temat powiedzieć. Zawsze dla bezpieczeństwa możesz fiksować rysunki. :)

      Usuń
  4. Ok ja mam mix w mojej pracy olej troche czarnego dlugoposu kredki troche posca markerow bialy zelowy dlugopis firmy sakura ołówek czy to wszystko spsikac moge lakierem.do wlosow praca na A3 kartce

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie psikaj niczego co ma w sobie długopis - zniszczysz sobie pracę ;) nie wiem jak markery ale długopis pod wpływem lakieru lub fiksatywy w szybkim czasie się rozpłynie, zrobi się niebieska plama i tyle będzie z całej roboty. ;)

      Usuń
  5. Witam serdecznie. Mam pytanko czy prace pastelami suchymi bardzo stracą na żywotności gdy się ich nie zaipregnuje? Będą się obsypać po kilku latach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pastele suche to trudna technika do utrwalenia. Bez fiksatywy mogą nie przetrwać. Będą się rozmazywać i ścierać. Również wymagają ostrożności przy utrwalaniu, ponieważ często pod wpływem ciśnienia z dozownika pylą się z papieru, w efekcie czego praca traci na kolorach.

      Usuń
  6. Można utrwalić pracę długopisem, malując po niej kawą :) Tak, kawą! Ja używam takiej z ekspresu. Tyle, że kartka musi być raczej gruba. Ja mam dodatkowo taką z fakturką. Oczywiście to barwi kartkę i to dosyc nierównomiernie, ale o to mi chodzi :) Czarny długopis mający pod światło nieco brązowy, świecący odcień, zamienia się w czarny, ale taki lekko przytłumiony. Spróbujcie na brudno ;) bo może nie o taki efekt Wam chodzi.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam pytanie. Wypróbowuję technikę mieszaną, tzn. maluję farbami akwarelowymi, następnie wykańczam kredkami. Czy mogę taki obrazek zabezpieczyć lakierem do włosów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, można jak najbardziej, również i fiksatywa jest wskazana. Pamiętaj tylko o zachowaniu odpowiedniego dystansu od kartki, tak by lakier zbytnio nie moczył papieru. ;)

      Usuń
  8. A ja mam pytanie troszkę innego rodzaju... poszukując odpowiedzi w internecie trafiłam tutaj, więc może ktoś mi doradzi: co zrobić ze starym wydrukiem jeśli nie chcę go oprawiać w szkło? Chodzi o reprint starego zielnika - chciałam kilka kartek wyeksponować na ścianie, ale nie chciałabym oprawiać w szkło, tylko w same ramki i chodzi o to, żeby papier się nie brudził i nie niszczył. Nie mogę użyć szkła do zabezpieczenia obrazków, ponieważ co sezon przy kwitnieniu drzew mam problem z plagą takich małych robaczków (nazywam je przecinkami) które wchodzą mi przez otwarte okna i wciskają się wszędzie, przez co w obrazach ze szkłem mam teraz malutkie liczne plamy i "trupki" robaczków pod szkłem... a rozebrać tego nie mogę, bo ramki szklarz fachowo podkleił od spodu warstwą papieru. Nie wiem jak one to robią, że wszędzie się wcisną, ale nie ma na to sposobu i muszę zrezygnować ze szkła. Jak oprawić w takim razie papierowe zielniki, żeby się nie brudziły? Polakierować? To się chyba poniszczą czy pomarszczą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam się, że problem jest trudny. Nie bardzo wiem co w tej kwestii doradzić. Bez ochronnej szyby rośliny mogą się szybo zniszczyć. Może jednak oprawić to w szybę, ale wszelkie szpary uzupełnić silikonem przezroczystym ?
      Pozdrawiam

      Usuń
  9. miło coś dowiedzieć ciekawego jestem starszy ale chcę trochę pobawić w rysowanie .. fajny bloog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Cieszę się, że mogłam zachęcić do pracy !:)

      Usuń
  10. Moja córka (5lat) uwielbia malować farbami plakatowymi na podobraziu, czy takie obrazy mogę utrwalić lakierem do paznokci???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      Farby plakatowe nie wymagają utrwalania, ale jeśli Pani chce to proszę zakupić fiksatywę. Będzie składem i zawartością odpowiednio przystosowana do tego typu zadań. :)

      Usuń
    2. Przepraszam chodziło mi o lakier do włosów😥. Bardzo dziedzię za odpowiedź 🙂

      Usuń
    3. Nie ma problemu, domyśliłam się, że chodzi o lakier ;) I tak podtrzymuję swoją odpowiedź. W przypadku farb plakatowych lepiej zaopatrzyć się w fiksatywę. Albo w ogóle jej nie używać. Plakatówki nie wymagają aż takiego utrwalania ;)

      Usuń
  11. Czy akryl mogę spryskac lakierem ddo włosów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej je zagruntować werniksem. Fiksatyw jest do lekkich technik wykonywanych na papierze. Farby olejne czy akrylowe wymagają już czegoś lepszego niż fiksatywy ;)

      Usuń
    2. Oczywiście dotyczy to również lakieru do włosów. W przypadku farb akrylowych będzie on niewystarczający ;)

      Usuń
  12. Witam, w ramach małego projektu wykonałem kilka (-dziesiąt) rysunków kredkami na sklejce brzozowej. Jakim sposobem utrwalić to? Wstępnie myślałem o lakierze do drewna, ale po przeczytaniu tego artykulu zastanawiam się nad lakierem...
    Bardzo proszę o pomoc.
    Pozdrowienia! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy sklejka jest czymś gruntowana ? I jakie kredki zostały użyte ? ;) Osobiście kupiłabym werniks. Powinien zakryć ochronną powierzchnią rysunki, ale wcześniej spróbowałabym na innym kawałku, czy kredki nie rozmażą się pod wpływem pędzla ;)
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. sklejka nie była gruntowana, to są w zasadzie takie mikrorysunki, bo na kawałkach sklejki o wymiarach 4cmx4cm. kredki takie jakie znalazłem w domu (na serio :p) DERWENT coloursoft, ink pencils.

      Usuń
    3. Najpierw spróbowałabym spryskać fiksatywą, a potem delikatnie przemalować werniksem matowym. :)

      Usuń
  13. Zachęcony tym wpisem spróbowałem mimo wszystko utrwalić lakierem do włosów na kawałku próbnym, a potem na docelowych rysunkach i jestem bardzo zadowolony! Dzięki za pomoc i inspirację! ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Rysowałąm ostatnio kredkami bambino takie półświecowe i chciałąm się zapytać czy też można taki rysunek utrwalić lakierem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, myślę, że tak, aczkolwiek przy półświecowych korzystniej byłoby użyć fiksatywy, która ma mocniejsze działanie :)

      Usuń
  15. Witam Mniejsze formaty (pastele olejowe) myślę zalaminować, ale większe nie mam wyboru tylko muszę czymś utrwalić. Czy na prawdę wystarczy zwykły lakier do włosów czy warto jednak zainwestować w spray utrwalający (choć nie myślę już malować i cała butelka mi zostanie). Mimo wszystko byłabym wstanie zainwestować jeśli jest znaczna różnica. Bardzo proszę o podpowiedz bo jestem zielona w tym temacie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czy laminator nie rozpuści pasteli olejnych ? Uważałabym z takim działaniem i zastosowałabym po prostu fiksatywę. Nie lakier do włosów, tylko fiksatywę. Lakier sprawdzi się w przypadku ołówka kredek, pasteli suchych. Reszta technik wymaga mocniejszych preparatów - fiksatywy.

      Usuń
  16. Witam czy portret rysowany olowkiem na drewnie podmalowanym białym akryle mozna jakoś zabezpieczyc? Lakier do włosów się nada?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie próbowałam tego sposobu ale bardziej oscylowałabym wokół fiksatywy. lakier może być za słaby. A najlepiej to spróbowałabym to zagruntować werniksem matowym, tylko wcześniej spróbowałabym na jakiejś próbce czy pędzel nie ściera ołówka. Można ewentualnie najpierw spryskać fiksatywą a potem przemalować werniksem.

      Usuń
  17. To ja mam takie pytanie - chce utrwalić pracę ołówkiem za pomocą fiksatywy, a następnie ją oprawić. Czy fiksatywa może spowodować, że rysunek przyklei się do szkła? Albo czy mogę wystąpić inne działania niepożądane?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic się nie stanie. Po utrwaleniu fiksatywą trzeba pozwolić pracy wyschnąć na parę minut. potem bez przeszkód można oprawić rysunek. :)

      Usuń
  18. Cześć Wam!
    Ja mam obraz namalowany gwaszem I akrylem Czym mogłabym to zabezpieczyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      na jakim podłożu jest obraz ? Podobraziu, desce ?

      Usuń

----