sticky

  • szoping
  • deviantart

poniedziałek, 10 listopada 2014

O Barwach i Mieszaniu Kolorów

Uczymy się mieszać kolory :)


Witam was moje potworki. Ten post, który publikuję dzisiaj powinien pojawić się o wiele wcześniej - już za czasów kiedy to po ziemi stąpali Panowie Dinozaurowie. Powinien pojawić się zanim poruszyłam kwestię rysowania kredkami, pastelami, malowania farbami czy też posługiwania się kolorem w ogóle. Wiem, że nie wszyscy pewnie się ucieszą z powodu pojawiającej się teorii ale uwierzcie mi, że ona w znacznym stopniu pomoże wam zrozumieć kolory i ułatwi posługiwanie się nimi a co za tym idzie ich mieszanie ze sobą tak, by uzyskać potrzebny nam odcień. Niektórzy mogą się zniechęcić i poczuć niczym w podstawówce na zajęciach z plastyki ale to na prawdę nie jest temat straszny, tym bardziej że wykłada kawę na ławę - całą prawdę o kolorach wszelkiego typu. 

Zacznę może od wyjaśnienia jakie mamy barwy. Są trzy PODSTAWOWE i trzy POCHODNE. Rozróżniamy także Dopełniające, Czyste i Złamane. Ponad to chłodne i ciepłe.

Barwy Podstawowe

Barwy podstawowe to barwy, jak sama nazwa wskazuje, podstawowe, których nie można uzyskać ze zmieszania jakichkolwiek innych kolorów, ale mieszając je ze sobą uzyskujemy trzy kolejne, nowe kolory. I tak do barw podstawowych zaliczymy: czerwony, żółty i niebieski

Barwy Pochodne

Barwy pochodne nazywają się w ten sposób ponieważ pochodzą od trzech podstawowych.
  • I tak na przykład ze zmieszania czerwonego i żółtego uzyskamy - pomarańcz
  • Ze zmieszania żółtego z niebieskim uzyskamy - zielony.
  • Ze zmieszania niebieskiego z czerwonym - fioletowy



I to są nasze kolory pochodne : pomarańcz, zielony, fioletowy


Naturalnie odcień i temperatura tudzież stopień nasycenia koloru pochodnego zależy od tego w jakich proporcjach będziemy mieszać ze sobą kolory podstawowe. By dodatkowo rozjaśniać kolor zwyczajnie można użyć w tym celu bieli. 

Barwy podstawowe i pochodne są również barwami czystymi


Barwy Dopełniające i Złamane 


Barwy dopełniające i złamane to w zasadzie jedno i to samo. Czyli są to barwy które zmieszane ze sobą dają szare i brudne kolory - dopełniają się do szarości jak również stają się przygaszone, chłodne i smutne. Aby uzyskać kolory dopełniające ( złamane ) wystarczy zmieszać ze sobą barwy podstawowe z barwami pochodnymi a dokładnie zmieszać ze sobą barwę ciepłą z chłodną . I tak na przykład mieszamy : czerwień z zielenią, niebieski z pomarańczem i żółty z fioletem.

 

Barwy Czyste


Czyli nie są zabrudzone ani zanieczyszczone lub załamane. Do nich zaliczamy barwy podstawowe i pochodne. 

Barwy Ciepłe i Zimne

To barwy które zalicza się do jednych lub drugich w zależności od stopnia temperatury danego odcienia i tego jak blisko kieruje się on ku pomarańczom, żółci oraz czerwieni ( ciepłe ) lub błękitom, fioletom, granatom ( zimne).



I teraz parę słów jeszcze ode mnie. Dlaczego uważam że temat jest istotny ? Ponieważ dzięki niemu nauczycie się rozpoznawać kolory i jakie efekty można uzyskać ze zmieszania poszczególnych barw. 
  • I tak na przykład jeżeli chcemy uzyskać czyste kolory nie zabrudzone - unikajmy kolorów, które dają barwy załamane i dopełniające. Czyli nie mieszamy ciepłych z zimnymi. 
  • Jeżeli chcemy uzyskać bardziej stonowane barwy i brudne, postępujmy dokładnie w przeciwnym kierunku.
  • Im więcej ciepłego koloru tym barwa staje się cieplejsza. 
  • Im więcej chłodnego koloru tym barwa staje się chłodniejsza. 
Rozjaśniamy barwy za pomocą bieli. Czyli mieszamy aby uzyskać konkretny kolor. Następnie aby go nieco rozjaśnić nakładamy biel lub jej dodajemy. To zależy czy rysujemy czy mieszamy kolory w farbach.  

Wiedza na temat mieszania kolorów jest również bardzo przydatna ze względu na samą pracę oraz przybory. Jeżeli wiemy jakie kolory ze sobą mieszać - a tak na prawdę wystarczą trzy podstawowe i trzy pochodne - to okaże się, że nie będziemy potrzebowali gigantycznego zestawu kolorystycznego kosztującego nie wiadomo ile a poradzimy sobie  z paroma odcieniami z niewielkiej paczuszki za parę groszy :)
Naturalnie przyjemnie jest próbować nowości. Dodatkowo pojawia się kwestia jakości produktu  ale to już jest inny temat na inny czas.

Od siebie to tyle na dzisiaj. Spróbujcie poćwiczyć w domu. Pomieszajcie kolory, pobawcie się nimi i zobaczcie co z tego będzie wychodzić. Wiele zależy bowiem od praktyki. A potem ? Potem już sami intuicyjnie będziecie wiedzieć po jakie barwy sięgać aby uzyskać interesujące kolory.
Naturalnie mieszanie kredek będzie wyglądać nieco inaczej niż mieszanie farb na palecie. Za pomocą farb bardziej jesteśmy w stanie uzyskać jednolity kolor. Natomiast przy kredkach nakładane na siebie kolory zawsze będą odrobinę widoczne jednak przenikając przez siebie dadzą nam, mimo wsyzstko odpowiedni odcień. 


62 komentarze:

  1. Bardzo pomocny post :) Pamiętam jak się tego kiedyś uczyłam w podstawówce i gimnazjum :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję pani za wpsi :) tego potrzebowałam
    skraj-kartki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj ! Bardzo się cieszę, że się przydał i że mogłam pomóc :3

      Usuń
  3. Fajny i ciekawy post. Chciałabym się zapytać, ocenia może pani prace? Bo potrzebuję fachowej opinii...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję !
      Tak, daję korekty. Proszę podesłać prace pod adres : marcysiowo@gmail.com :)

      Usuń
  4. Bardzo ale to bardzo pomocny post z pewnością będę korzystać ;3. Ja tam nie mogę się doczekać kolejnego tutorialu dotyczącego rysowania ;3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję, Marylko ! Mam nadzieję, że się przyda i sprawdzi w praktyce :3 Tutorial rysowniczy już wkrótce ! :3

      Usuń
  5. Czerwony to barwa pochodna. Barwą podstawową jest karmin.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To też czerwony tylko nieco bardziej nasycony :) Chyba, że masz na myśli magentę przy mieszaniu barw subtraktywnych...?
      Dodatkowo muszę przyjmować, że nie wszyscy którzy zaglądają na bloga muszą się znać na wszystkich barwach i pojęciach dlatego używam terminów ogólnie przyjętych i powszechnie znanych ;)
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  6. Bardzo podziwiam Twoje prace, sama coś próbuję malować akrylowymi farbami, ale nie mam pojęcia jak to powinno wyglądać od strony technicznej, bo jestem kompletną amatorką. Twoja strona jest bardzo ciekawa i przydatna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj ! Jeśli masz jakieś konkretne pytania to śmiało pisz, postaram Ci się pomóc ;) Jestem pewna, że nie jest tak źle jak mówisz, tym bardziej, że każdy zaczyna od bycia amatorem ;)
      Bardzo dziękuję :)

      Usuń
  7. Hej mam pytanie potrzebuję uzyskać kolor Fuksja i nie wiem jakich odcieni farb mam użyć..próbowałam zmieszać biel+czerwień+granat+fiolet, kiepsko wychodzi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodaj do koloru Lak Geranium odrobiny bieli a potem Fioletu Mineralnego. Dodatkowo możesz wspomóc się odrobiną czerwieni. Albo pomieszaj fiolet mineralny z większą ilością czerwieni i dodaj nieco bieli. Musisz pokombinować z proporcjami kolorów bo tak z głowy to dokładnie nie jestem w stanie powiedzieć ile czego do czego. Mieszam barwy intuicyjnie ;)

      Usuń
    2. bardzo dziękuję:-) popróbuję

      Usuń
  8. Jak to dobrze ,że są takie osoby jak Ty, bezinteresownie dzielące się swoją wiedzą. pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło :) Dziękuję i pozdrawiam również :3

      Usuń
  9. Świetnie wytłumaczone. Jestem amatorką w temacie i informacje przydadzą mi się. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam
    Potrzebuję fachowej pomocy :-)
    Muszę uzyskać kolor orzecha włoskiego. Po wielu próbach już nie mam koncepcji. Jeśli to możliwe to proszę o pomoc.
    Pozdrawiam. Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj !
      Na moje Bolka oko ( bo nie mam orzecha włoskiego przed sobą ) zmieszałabym Ziemię Umbrę Paloną ( może być ciemny, chłodny brąz, ale nie każdy odcień się nadaje ) z Ochrą Żółtą ( nie mylić z kolorem żółtym ) dodać odrobiny bieli a dla ocieplenia kapkę rdzawego koloru lub Czerwieni Pouzzoli.
      Przy mieszaniu farb trzeba często kombinować z różnymi odcieniami i dużo także zależy od ilości dodanego koloru. Najperw złączyłabym dwa pierwsze, potem dodała bieli i na koniec ociepliła, jeśli będize to konieczne. :)

      Usuń
  11. Hej zainteresowałam się twoim blogiem, bo masz przepiękne tutoriale i talent do tego co robisz. Przeczytałam ten artykuł i zastanawiam się, czy nie znasz jakiegoś programu, który pokazywał by mi kolor jaki uzyskam po zmieszaniu farb?? Ja nie maluje, ani nie rysuje, ale tworze z modeliny i z racji tego, że dopiero zaczynam, mimo łączenia i zabawy kolorami nie otrzymuje po zmieszaniu modeliny takich kolorów, jakie bym pragnęła...możesz mi jakoś na to poradzić??? Kupiłam sobie koło kolorów dla malarzy, ale tam jest tylko kilka barw i nie ma tych, które ja chce uzyskać. Pozdrawiam i życzę wiele wiele wiele sukcesów. Pozdrawiam Emilia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Emilio ! Cieszę się bardzo, że do mnie trafiłaś ! Bardzo dziękuję !
      Niestety nie znam takiego programu, kolory mieszam intuicyjnie, bo jak już się człowiek nauczy to potem wszystko leci automatycznie. Możesz mieszanie kolorów popróbować na farbach choćby najtańszych plakatowych i zobaczyć jakie efekty będziesz uzyskiwać a potem przenieść to na modelinę, chociaż kiedy ja lepiłam z modeliny to z mieszaniem jej kolorów było cienko. Często te barwy wychodziły mi przygaszone albo brudne. Może sposób tkwi w mieszaniu jak najmniejszej ich ilości ...?
      A jakie kolory chciałabyś uzyskać ? Może lepiej zacząć od tego ? :)

      Usuń
  12. Wita Marto, z dużym zainteresowaniem czytam Twój blog; jest bardzo przydatny dla amatorki, która zaczyna przygodę z pędzlami. Zaczęłam od akryli, ale spróbowałam oleju (1 obrazek, hi hi) i chyba wolę jednak olej, choć faktycznie dłużej trwa proces. Mam przede wszystkim problem z tym, czy do rozcieńczania oleju używać terpentyny, czy jakiejś mieszanki terpentyny z olejem lnianym, czy może medium . Może podszepniesz jakąś radę. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie i trzymam kciuki za kolejne posty. Hanna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Haniu !
      Cieszę się że mogłam pomóc ! Ja osobiście używam terpentyny bezzapachowej, ponieważ jest bardziej płynna niż olej lniany i można w niej wypłukać pędzle. Terpentyna bezzapachowa nie śmierdzi i można spokojnie z nią pracować, tym bardziej że dzięki niej szybciej schną obrazy, niż przy oleju lnianym. :)
      Nie będę dziękować, żeby nie zapeszać :) Życzę owocnej pracy i ogromnej inspiracji :)

      Usuń
    2. Dziękuję, Marto. Mam jeszcze pytanie: na jakimś angielskim blogu znalazłam tzw medium white. Nie do końca wysłyszałam skład, ale znalazłam gdzieś indziej, ze to biel tytanowa z olejem lnianym. Z tego, co widziałam to chyba służy do... no właśnie rozcieńczania z jednoczesnym rozjaśnianiem ? Korzystasz z takiego medium ?
      Hanka

      Usuń
    3. Nie mam pojęcia o co chodzi. Musiałabym to widzieć ale nie wiem czy to jest medium, raczej chodziło o farbę i jej odcień. Medium z angielskiego nie koniecznie musi oznaczać to, co oznacza medium po polsku. Poza tym media są głównie po to aby spowolnić, przyśpieszyć schnięcie, są sykatywy, które zatrzymują proces schnięcia na jakiś czas. A biel tytanowa to odcień bieli - jest też biel cynkowa i one się od siebie różnią odcieniem. Dodatkowo każda farba ma w sobie trochę oleju lnianego, dlatego jest tłusta po wyciśnięciu. Tak więc nie wydaje mi się, że to co widziałaś jest medium w sensie stricte, ale nie jestem pewna na 100 % bo nie wiem co oni tam w Anglii wymyślają. A ja nie używam żadnych mediów poza terpentyną bezzapachową do rozcieńczania farb, i werniksem do ich utrwalania :)

      Usuń
  13. Mieszanie kolorów bardzo mi się przyda.
    A jak namalować cienką linię lub wypełnić kolorem mały detal?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się.
      Musisz użyć cienkiego pędzla linearnego do detali, najlepiej z numerem zerowym i ostrożnie wypełnić daną przestrzeń. :)

      Usuń
  14. Hello Martha,
    Is nice to meet you, too. Would you like to help me to find the receipt to ruby red color.
    Thank you. Have a nice Sunday.
    Kind regards,
    Walter

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hello Walter ! Nice to meet you !
      Well I think you should use red color, than add just a little bit of a warm shade of yellow ( optional ) and than add a little bit of black color. I think You just need to try with adding those three together ( with the advantage of red ) with the right proportions. If something goes wrong that it means that you've added to much of black or yellow, and try to add them in different quantity next time ;)
      Have a nice sunday you to !!
      Best regards
      Marta

      Usuń
  15. Natomiast u mnie nic o tym nie było w szkole, jedynie o barwach podstawowych. Tak czy siak to najlepsza część rysunku, mieszanie barw.
    Szczęśliwego Nowego Roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zgadzam się - dla mnie chyba najbardziej magiczna część pracy :)
      I wzajemnie Szczęśliwego nowego Roku !!! ♥

      Usuń
  16. dziękuję za wpis, pomógł mi w tłumaczeniu 5latce kolorów ciepłych - w przedszkolu coś o tym mieli ale nie wiedziała co to:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam pytanie
    Oprócz rysunkiem zajmuję się programowaniem i wiem, że kolor HEX powstaje po zmieszaniu kolorów : czerwonego,ZIELONEGO i niebieskiego. Osoba która prowadzi ten kurs (programowania) powiedziała, że każdy kolor powstaje ze zmieszania tych powyżej wymienionych. Ale jak to możliwe??? W podstawówce, a także ty uczyłaś, że różne kolory powstają po zmieszaniu czerwieni, żółcieni i niebieskiego. O co tu chodzi??? :-?

    Pozdrawiam Łukasz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam się zbytnio na programowaniu, ale HEX to raczej wykaz kolorów w HTML niż konkretny kolor ? W każdym bądź razie o takim nie słyszałam.... ale jeżeli chodzi o mieszanie kolorów, tak po prostu jest. Mieszane ze sobą kolory przenikają się ze sobą i dają inne barwy, odcienie, kolory. Nie jestem w stanie ci tego wytłumaczyć , to taka artystyczna magia. Aby ją bardziej zrozumieć kup plakatówki, pędzelek i sam popróbuj. :)

      Usuń
  18. witam;) pomożecie? mam kolor oliwkowy, zgnita zieleń. jak uzyskać z tego niebieski szary bądź żółty???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, a czy zdradzisz tajemnice skąd potrzeba takiej mieszanki kolorystycznej ? Polecam przeczytać dokładnie post :) - kolory jakie wymieniłaś, tutaj głównie mam na myśli niebieski i żółty, są kolorami podstawowymi. Są to kolory, których nie da się uzyskać z jakichkolwiek innych kolorów. Szary uzyskasz ze zmieszania bieli i czerni. Natomiast jeśli chcesz zmienić odcień zieleni, to zwyczajnie dodajesz do niej tego koloru, na jaki chcesz ją zmienić i dodajesz w proporcjach : mniej zieleni więcej docelowego koloru. Polecam również popatrzeć na koło barw w poście i zaobserwować jak przenikają się ze sobą kręgi poszczególnych tonacji kolorów, z innymi odcieniami. :)

      Usuń
  19. Witam serdecznie natknąłem się na pani blog niechcący szukając czegoś o technikach malowania ,rysowania itp. i muszę powiedzieć że jest to najlepszy blog jaki kiedykolwiek czytałem na temat malowania . Jestem totalnym amatorem i bladego pojęcia nie miałem na temat malowania dopóki nie zacząłem czytać pani blogu . Serdeczne dzięki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj ! Bardzo się cieszę, że do mnie trafiłeś i jest mi niezmiernie miło, że mogłam w jakikolwiek sposób Ci pomóc :)
      Pozdrawiam serdecznie i życzę sukcesów ! :)

      Usuń
  20. Witaj, prosze o pomoc - jakie kolory dodać do jasnego popielu, aby uzyskac cieply kolor - w tonacji beżu, brązu? Pilne!! :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, nie bardzo wiem jaki dokładnie odcień masz przed oczami ale ja bym spróbowała dodać trochę ochry, może pokombinowałabym z ciepłą żółcią, ewentualnie kolorem cielistym. Musisz zaobserwować w jakich ilościach dany kolor zmienia ci tonację. Gdybyś podesłała mi dokładnie ten kolor, któremu chcesz zmienić tonację, może byłabym w stanie bardziej pomóc :)

      Usuń
    2. To bardziej chłodny, wpadający w niebieski :/ Niestety na razie nie mogę podesłać, ale jak to będzie możliwe wyślę.
      Czy Twoje wcześniejsze rady pasowałyby do tej sytuacji?
      Bardzo Ci dziękuję!! :)

      Usuń
    3. Hmm... myślę, że tak. Z tym, że jeszcze spróbowałabym innej opcji - dodać brązu, dodać bieli i nieco żółci z cielistym. Pokombinuj z ilościami poszczególnych barw. Myślę, że brązu dałabym najmniej, a więcej bieli z żółtym i cielistym, ale z pamięci ciężko mi tak dywagować :)

      Usuń
  21. Marto Ty też tak masz, czy to u mnie coś nie działa? Wybieram farby szybko \ długoschnące a trafiam na mieszanie barw i kolorów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, być może coś się zmieniło w kodzie. Musze to sprawdzić w wolnym czasie...:)

      Usuń
  22. Witam Cię Marcysio. Trafiłam na twoją stronę przez przypadek szukając informacji o mieszaniu kolorów, ponieważ mój mąż pod moją nieobecność pomalował cały korytarz na turkusowo (kupił jakieś barwniki i pomieszał z moją żółtą farbą która na korytarz była przeznaczona-chciał zrobić jasną zieleń ;(( ).
    I tu WIELKA PROŚBA DO CIEBIE: z jakim kolorem ten turkus zestawić aby jakoś ten korytarz rozjaśnić, no i czy ten kolor dałoby się uzyskać z reszty tego turkusu żeby resztę spożytkować. Z góry dziękuję za pomoc i za ten artykuł o mieszaniu kolorów. Ola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Olu
      Kolorem, który wszystko rozjaśni jest biel. Aby uzyskać cieplejszą tonację możesz dołożyć koloru żółtego, ale w tej mieszance turkusowego musi być najmniej. :) Średnio żółci a najwięcej bieli. Oczywiście proporcje możesz sobie zmienić w zależności od upodobań ;)

      Usuń
  23. Dzięki za radę. Jak tylko moja druga połowa wyjedzie z dziećmi do babci na wieś, to ja się zabawię w picassa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I bardzo dobrze ! Życzę udanego eksperymentowania - to jest w tym wszystkim najlepsze. :)

      Usuń
  24. PROSZE O POMOC Witam jak mogę zmienić kolor fioletowy . mam go skórze nadmiar tego koloru w tatuażu,jak ten kolor zmienić żeby był mniej widoczny-łagodniejszy i nie rzucał się w oczy, jakie kolory= łagodne mogą powstać z fioletu , jakie powinnam kolory zmieszać ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jak pigmenty zareagują na skórze, ale jeżeli chodzi o domieszki kolorystyczne to możesz dodać do fioletu koloru różowego, ale pudrowego różu, pastelowego i dołożyć koloru białego. Wtedy fiolet się powinien rozjaśnić i mieć delikatniejszy, cieplejszy odcień. Z fioletem ciężko jest coś wykombinować bo jest to kolor chłodny, ale myślę, że ta mieszanka powinna wystarczyć. Im więcej różu i bieli tym bardziej kolor ten złagodnieje. :)

      Usuń
  25. Bardzo przydatny wstęp do kolorów. Kilka lat malowałem obrazy, teraz realizuję się w grafice wektorowej i w obu przypadkach mam problem z dopasowywaniem do siebie kolorów. Czy możesz mi polecić jakieś bardziej zaawansowane źródła w tym temacie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję!
      Jest coś takiego jak Adobe KULER - to webowa aplikacja która pomaga tworzyć gotowe, pasujące do siebie zestawienia barw :)

      Usuń
  26. Witaj znalazłam w książce o malowaniu olejami jak mieszać kolory aby wyszły ciepłe zimne i neutralne i autor podał karmin, błękit pruski, biel tytanową i żółcień kadmową, a ja w swoim aartymencie mam ultramaryne, biel tytanowa, permanentny żółty jasny, pyrrole red(nie wiem jak brzmi to po polsku), siene paloną i permanentny zielony głęboki z serii cobra study z talens i gdy chciałam wykonać to ćwiczenie z książki to całkiem zgłupiałam, uraczysz mnie jakąś radą? Czy te kolory ktore mam całkowicie mi wystarczą i nie musze inwestować w dokładnie te kolory ktore autor sugeruje? Jestem zielona w mieszaniu barw...
    Z góry dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrób próbę - zmieszaj według książki te barwy, które masz i zobaczysz co ci z tego wyjdzie. Czasem drobna różnica między odcieniami nie zrobi wielkiej różnicy. W swoim zestawieniu masz tylko nieco jaśniejszy odcień żółtego i ultramarynę która jest nieco jaśniejsza od pruskiego. Karmin i czerwień którą posiadasz są bardzo podobne więc przypuszczam że wszystko powinno się udać. :)

      Usuń
  27. Dziękuję bardzo na pewno spróbuje. :) Czy z akrylem mogę zrobić to samo? no i akwarelą i wodą w ostateczności?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogólnie zasada mieszania kolorów dotyczy wszystkich farb ( technik malowanych pędzlem ). Niezależnie od tego z jakim rodzajem farb mamy do czynienia, mieszanie kolorów działa na tej samej zasadzie i w ten sam sposób.
      To samo tyczy się miksowania kolorów w technikach rysowanych. Natomiast tutaj istnieją delikatne różnice w użyciu ilości barw. Podczas gdy w farbach możesz dodawać nieskończoną ilość kolorów aby uzyskać ten konkretny, w kredkach czy pastelach ta ilość łączonych kolorów jest znacznie ograniczona. ;)
      Mam nadzieję, że przybliżyłam temat ;) Powodzenia!

      Usuń
  28. z mieszaniem barw zawsze miałam kłopot, wpis bardzo mi pomógł

    OdpowiedzUsuń

----