sticky

  • szoping
  • deviantart

czwartek, 7 sierpnia 2014

Jak rysować twarz z profilu - praktyka

Czyli trenujemy :)

Witam wszystkich serdecznie ! Na początek chciałabym przypomnieć o KONKURSIE ! . Jeszcze zaokrąglone dwa tygodnie do końca zgłaszania swojej kandydatury ( prac ) - zapraszam ! ;).
A przechodząc do rzeczy to mam lekkie opóźnienie z postem ale to tylko dlatego, że głowę zmąciły mi problemy i zdrowie nie bardzo mi dopisało więc trochę się wszystko poprzesuwało. Ale jestem i piszę. Na dzisiaj przygotowałam drugą część przygód z rysowaniem profilu twarzy. Ostatnio zagościła u nas teoria a teraz mamy praktykę. Poniższy sposób to zwykły schemat, który pozwoli wam wychwycić proporcje w twarzy i stworzyć własną nie tylko ze zdjęcia ale i z wyobraźni ;) 

Zaczniemy od omówienia lewego profilu. Z prawym wszystko przebiega tak samo tylko wystarczy odwrócić sobie wszystkie elementy niczym w lustrze :). 
Na początek rysujemy sobie taki wachlarzyk, albo łezkę u dołu zakończoną szpicem, który kieruje się w stronę lewego dolnego rogu kartki. Góra mocno zaokrąglona a boki wygięte w lekkim łuku. 
Podczas rysowania prawego profilu, wachlarz odwracamy tak, by szpic kierował się w stronę prawego dolnego rogu kartki. 
Następnie całość dzielimy wzdłuż na dwie połowy. To nam pomoże wytyczyć przestrzeń twarzy ( po lewej ) i resztę głowy ( po prawej ).
Lewą linię wachlarza dzielimy na trzy części. Tą górną -czwartą- sobie pominiemy bo nie ona nas interesuje. Odcinki muszą być tej samej długości. Najlepiej zacząć od dołu i odmierzoną odległość odmierzyć sobie jeszcze dwa razy.

Środkowy odcinek przedłużamy do pionowej osi. Zaznaczony odcinek stanowić będzie naszą przestrzeń dla ucha. 
Ucho nie może przekraczać górnej i dolnej granicy środkowego odcinka, choć jego kształt oraz wielkość zależne będą od budowy anatomicznej konkretnej osoby. Jak pamiętacie z teorii ucho będzie zawsze na poziomie oka i nosa. 
Teraz zajmiemy się linią profilu. Zaczynamy od czoła (czyli górnego odcinka ). Jego kształt zaznaczamy w oparciu o linię wachlarza, ale można ją modyfikować według własnych potrzeb lub podług budowy czoła konkretnej osoby. 
W dolnej jego partii, schodząc już na odcinek środkowy, rysujemy dołeczek, lekkie wgłębienie które ja nazywam nasadą nosa i zajmujemy się odcinkiem środkowym, który obejmuje cały nos. 
Linia nosa musi kończyć się wraz z końcem środkowego odcinka i musi zatrzymać się na linii wachlarza.

Teraz przechodzimy do dolnego odcinka. Zaznaczamy brodę oraz usta. Najlepiej podzielić sobie ten odcinek dodatkowo na pół. Wtedy dolna część to będzie broda a górna usta. 
Szpic wachlarza zwyczajnie zaokrąglacie w granicach jego linii lub nie, zależy od brody jaką potrzebujecie uzyskać i tego czy jest ona bardziej lub mniej wysunięta, czy jest bardziej  okrągła czy szpiczasta. Kiedy dotrzemy do środkowej części tego odcinka rysujemy dołeczek, których jest charakterystyczny i zawsze pojawia się pod dolną wargą. Wargę rysujemy nieco wysuniętą przed linię wachlarza a górną wargę bardziej wysuniętą od dolnej znacznie dalej poza linię wachlarza. Obie na zasadzie dwóch wypukłości bardziej lub mniej szpiczastych.
Szyję zaznaczamy nieco przed uchem i nieco za nim.


Następnie rysujemy poszczególne części twarzy. Zaczynamy od brwi. 
Brew zaczynamy rysować na złączeniu górnego i środkowego odcinka a następnie ciągniemy ją nad środkowym odcinkiem. Kształt i grubość brwi zależeć będzie od naszego wzorca lub po prostu naszego pomysłu. Długość brwi natomiast zawsze będzie stanowić 1/ 3 odległości od środkowej osi do granicznej linii twarzy. 
Oczy rysujemy nieco poniżej nasady nosa. Jego długość będzie krótsza od długości brwi. 
Potem rysujemy dziurkę i "policzek nosowy". Ten zawsze będzie się kończył przed okiem. 
No i ostatecznie linia ust. Kącik ust będzie przeważnie zawsze na tym samym pionie co początek oka. 
Oczywiście wszystkie linie możemy zmieniać według własnego uznania zmieniając kształt nosa, czoła, wysuwając choćby bardziej ku przodowi linię ust wraz  z brodą. Spójrzcie poniżej jak nam się zmienił charakter profilu przez jedną małą modyfikację. 

Ostatnim etapem będzie dopracowywanie detali, cieni, szczegółów  no i oczywiście wymyślanie fryzury. Jeżeli będziecie rysować profil ze zdjęcia, uważnie obserwujcie różnice pomiędzy nosem a brodą, linią czoła a brody. Co jest od czego bardziej wysunięte ku przodowi, a co cofnięte. Ale wspomóżcie się schematem dopóki nie nauczycie się rysować prawidłowo mechanicznie ;)






Na dzisiaj to tyle. Mam nadzieję, że wskazówki się przydadzą i pomogą w dostrzeganiu istotnych proporcji pomiędzy poszczególnymi elementami twarzy. Tak więc pozdrawiam wszystkich cieplutko. Rysujcie  i uważnie obserwujcie profile. ;) 


16 komentarzy:

  1. Świetny poradnik! Zawsze miałam problem z narysowaniem profilu :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ! Mam nadzieję, że teraz Ci się wreszcie to uda ! ;)

      Usuń
    2. Jak zwykle pomocne :) Mnie ciekawi jak narysować włosy z profilu chodzi mi dokładnie o warkocz i grzywkę ;)

      Usuń
    3. Dziękuję :)
      Co do włosów - zaobserwuj. Znajdź zdjęcie, albo jeśli kogoś takiego spotkasz przyjrzyj się jak włosy się układają w jakie kształty, skojarz je z czymś. Uruchom wyobraźnię, próbuj rysować. To jedyne co mogę poradzić. :) Przede wszystkim w mniejszym stopniu należy sugerować się gotowym rozwiązaniem w większym własnym przeczuciem ;) Każdy artysta ma to w sobie, trzeba tylko otworzyć umysł i zmysły. ;)

      Usuń
  2. Dokładnie chodziło mi o włosy Lary Croft (chyba mam obsesję):D Strasznie podobają mi się jej włosy z Anniversary :) Najgorsza jest to, że nie mogę nic wymyślić na konkurs każdy pomysł umiera na etapie szkicu- śmiercią tragiczną :D No nie wiem. Ja nigdy nie potrafię zakończyć żadnej pracy, bo mam tysiąc następnych pomysłów ;) Czy też tak miałaś? Najgorsze jest teraz to oczekiwanie na zamówione skarby, bo coś czuję, że jak przyjadą to będę chciał nimi tworzyć coś na konkurs, a poprzednia praca zostanie nie ukończona :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam tak prawie cały czas. :) Ostatecznie mobilizuję się i układam sobie plan rysowania aby skończyć cokolwiek. Co do Lary to ja nie pamiętam już za bardzo jakie ona tam miała włosy. Znajdź jakieś fotki i poćwicz ;) Tak chyba będzie najlepiej ;)

      Usuń
  3. Troszkę nie w temacie... Ostatnio zaczęłam rysować suchymi pastelami i okazało się, że po nałożeniu fiksatywy jasne kolory znikają (ciemnieją ?). Spotkałaś się z czymś takim? Trochę mnie to zniechęca do tej techniki. :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tak, to nic nadzwyczajnego. Też często mnie to wkurza. Czasami nawet jest tak, że pod wpływem ciśnienia ten pyłek z pasteli po prostu zostaje zdmuchnięty. O.o Staram się pryskać z jak najdalszej odległości i po wyschnięciu jednej warstwy jeszcze parę razy pryskam delikatnie ale za każdym razem z coraz bliższej odległości. Spróbuj może ci to pomoże. No niestety pastele suche są bardzo delikatne....;) Też czasem mnie to doprowadza d szewskiej pasji bo kolory łatwo bledną i efekt zanika...

      Usuń
  4. Bardzo przydatne,dziękuję :)
    A tak z innej beczki..ile schną tak mniej więcej oleje?
    Pozdrawiam ciepło :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę. :)
      Z olejami bywa różnie. Zależy od temperatury pokojowej i jak bardzo wilgotne lub suche jest powietrze. Także wszystko zależy od ilości nałożonej farby. Grubsze warstwy będą zawsze schnąć dłużej od cieńszych. W przybliżeniu od tygodnia do dwóch. :)
      Pozdrawiam serdecznie ;)

      Usuń
  5. Świetny poradnik i bardzo się przyda. Ja właśnie często psuje swoje prace, bo zawalam proporcje...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Zuziu ! Oj ja myślę, że to szybciutko minie ;)

      Usuń
  6. Wow *-*
    Wielkie dzięki
    Ten poradnik zdecydowanie mi się przyda

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawe podejście, fajnie by było zobaczyć cos takiego w każdej perspektywie :)
    Na kresl pl także opisane jest rysowanie głowy wraz z jej częściami, ale w trochę inny sposób, polecam
    https://kresl.pl/kurs-rysunku-online-jak-rysowac-glowe-kro-017/

    OdpowiedzUsuń

----