sticky

  • szoping
  • deviantart

wtorek, 27 sierpnia 2013

Malujemy olejami - Jakie farby ?

Co wybrać by być zadowolonym ?

Na początek chciałam wam wszystkim moim kochanym miśkom podziękować za obecność i przemiłe komentarze, które bardzo mnie mobilizują do dalszej pracy. Jesteście CACY ;) Pozdrawiam was wszystkich ciepło w tym jakże nieprzyjemnym ochłodzeniu ale przecież wszyscy wiemy, że jesień kiedyś musi nadejść. Ja tylko mam cichą nadzieję, że uda mi się różnymi usilnymi próbami i metodami uniknąć jesiennego wypadania włosów. Ale przejdźmy do rzeczy. Dzisiaj na tapetę będą farby olejne. Zapewne zastanawialiście się co kupić, jakiej firmy i ogólnie na początku byliście tak samo zieleni jak ja, kiedy zaczynałam swoją przygodę z olejami. Dzisiaj chciałabym paroma informacjami rozjaśnić niektóre kwestie, choćby te związane z samym zakupem. Wypróbowałam wiele farb olejnych i osobiście doszłam do wniosku, że jakościowo nie ma żadnej dla mnie różnicy. Nawet te kupione w paczce okazały się być całkiem niezłe, choć intensywność kolorów mogła być nieco większa, ale przypuszczam, że to cecha farb paczkowanych i tyle. Osobiście polecam kupować farby olejne na sztuki. Jest wygodniej z wymianą poszczególnych kolorów, bo wiadomo że te nie zużywają się równomiernie, ale jeżeli macie już zestaw, spokojnie możecie go zużyć ;). 

Olej Art- Renesans

Ja osobiście wybrałam farby Olej Art z Renesansu. Dlaczego ? Ponieważ były to pierwsze farby jakich zaczęłam używać, zresztą jedne z pierwszych wtedy na rynku i zawsze mi towarzyszyły nawet wtedy, gdy pojawiły się inne do wypróbowania na horyzoncie. Jakoś tak zawsze do nich wracałam i poza tym chyba wybór padł ze zwyczajnej wygody. Znam te farby już od bardzo długiego czasu, nazwy, kolory opakowań, czyli wszystko od podszewki i jak tu zrezygnować  z takiej wygody? ;) 


Na pewno mają jedną wadę. Zakrętki często lubią pękać i kiedy dokręca się je zbyt mocno, także denka lubią odpadać w efekcie czego zostaje sam pierścień zakrętki :P. Mnie to jakoś nie szczególnie przeraża. Mają dość duży wybór w kolorach, ale nie największy. To także mnie nie przeraża, bo wychodzę z założenia, że jeżeli umie się mieszać farby to można uzyskać wszystkie tonacje jakie się chce i cała gama barwna do dyspozycji nie jest nam potrzebna. Ale oczywiście wszystko jest kwestią gustu. 
Gdy przyschnie nakrętka wystarczy przekręcić w zębach albo kombinerkami odkręcić i wszystko gra. Nie trzeba się martwić, że coś się uszkodzi. Ponad to mają nazwy po polsku, co jest bardzo wygodne. 

Classico - Maimeri

Swojego czasu bardzo dobrze poznałam się także na farbach Classico firmy Maimeri. Jakościowo równie dobre, mają większy wybór w gamie barwnej, ale zniechęciła mnie trudność z odkręceniem nakrętek gdy nieco przyschły do tubki. Nakrętka nie ruszyła natomiast skręciła się cała tubka, w efekcie czego miałam wrażenie, że zwyczajnie pęknie i wyleje mi się cała farba. I aby dostać się do środka musiałam podważać nakrętkę, w efekcie czego uległa uszkodzeniu. 


Niestety nie zawsze mamy ochotę malować olejami, i często ma się długie przerwy, a farby lubią czasem zasychać przy nakrętce  i uważam, że łatwy dostęp do takiej zaschniętej farby jest bardzo ważny, zwłaszcza jeżeli jeszcze mamy pełną tubkę materiału.  Posiadają nazwy po angielsku i włosku, co jest małym utrudnieniem. A dla ułatwienia mają numerki, za pomocą których przeważnie się wybiera kolory, jeżeli ktoś nie zna nazw poszczególnych barw.  

Farby w zestawach

Farby w zestawach to świetny pomysł dla osób, które nie mają zielonego pojęcia czy technika olejna im spasuje. Kupujemy taki zestawik i mamy podstawowe barwy. Niestety tubki są bardzo niewielkie, starczają na krócej i kiedy coś nam się zużyje to i tak sięgamy po sztuki, bo wiadomo, że kupno nowej paczki jest bez sensu.  No chyba, że ktoś dojdzie do wniosku, że oleje to nie jest to. Wtedy nie ma czego żałować, a przecież najbardziej zawsze szkoda wyrzuconych pieniędzy w błoto. Ponad to tonacje barwne mogą się wydać lekko stłumione i mało soczyste.

Cennik

Naturalnie jest jeszcze dużo innych farb na rynku. Połowy z tego nie pamiętam, a wyboru musicie dokonać sami. Przedstawiłam wam dwie najważniejsze marki farb olejnych, które zresztą dostępne są w różnych pojemnościach np.: 20 ml, 60ml i 200ml. 

20ml, 60ml, 200ml

Jeżeli chodzi o Olej Art cenowo mniej więcej wygląda to tak: 
20 ml - około 6 zł za sztukę. 
60 ml - około 15 zł za sztukę.
200 ml - około 20 zł za sztukę. 
Przy czym tą ostatnią pojemność używam tylko i wyłącznie w postaci białej farby, ponieważ tej zużywa się najwięcej. Często także kupuję ją z Etude firmy Sennelier. Wystarcza na prawdę na długo. Przypuszczam, że w zależności od marki i narzuconej marży w różnych sklepach ceny mogą ulec zmianom, ale na to już nie mam wpływu.  

Zestaw kolorystyczny

Przygotowałam poniżej zestaw i opis kolorów, których najczęściej używam na podstawie Olej Artów. Są to dla mnie podstawowe barwy, które koniecznie muszą się znaleźć w mojej walizce olejnej. 




Kolejny plus dla Olej Artów jest taki, że mają na tubkach nazwy po polsku. Jest to bardzo wygodne. Classico natomiast ma w języku angielskim i często też wybiera się kolory po numerkach, co jest dla mnie straszne suche i bez sensu, ponieważ ucząc kogoś malować nie powiem mu przecież : " domieszaj teraz koloru 131". Ponad to nie mówi się :" widziałam ładna bluzkę w kolorze 106 " tylko " w kolorze łososiowym". Dlatego wolę Olej Arty, ponieważ mogę posługiwać się zwyczajnie nazwami kolorów, które łatwiej mi zapadają w pamięć.
                  Wiele z różnic, zwłaszcza przy ostatnim zestawie kolorystycznym, może być słabo dostrzegalna, dlatego że to są niesamowite niuanse widoczne najlepiej na żywo. Naturalnie omówię je byście mieli podgląd i wiedzę na ten temat. Zapewne kupując farby na sztuki już zdążyliście się  zorientować, że są dostępne dwie biele i dwie czernie, ponad to zastanawialiście się także czym to się różni. A mianowicie :
Biel cynkowa - odcień bieli jest pożółkły, ciepły.
Biel  tytanowa - chłodny odcień bieli, biel w sensie stricte.
Czerń kostna - ciemna, z chłodnym odcieniem,  czerń w sensie stricte. 
Czerń winorośli - ciepły odcień , nieco jaśniejsza, jakby z domieszką brązu. 
Różnice między umbrą paloną i brązem Van Dyck polegają na tym, że umbra jest nieco jaśniejsza a brąz Van Dyck ciemniejszy. 

Wskazówki

Aby otrzymać głębię czerni ( czerń na obrazie nigdy nie może być w czystej postaci , bo wygląda surowo i nieatrakcyjnie ) warto dodać odrobiny Lak Geranium albo Brązu Van Dyck. Także można zastosować inne ciemne barwy w zależności od tonacji barwnej danego obrazu. 


Mam nadzieję, że powyższe informacje wam się przydadzą i że rozwiałam wiele wątpliwości. Przykro mi, że nie byłam wstanie opisać wszystkich farb każdej marki, ale wiązało by się to dla mnie z ogromnym kosztem i czasem, w jakim musiałabym się z danymi farbami zapoznać. Osobiście jednak polecam Olej Arty i na start 20 ml. To najlepszy rozmiar wyjściowy na początek, jeżeli myślicie na poważnie o olejach. Również w kwestii powyżej przytoczonego zestawu kolorystycznego, który oczywiście możecie jeszcze zmniejszyć według preferencji i możliwości finansowych. A jak was malarstwo wciągnie to stopniowo będziecie zwiększać i asortyment kolorystyczny i pojemnościowy :) Dziękuję za uwagę i do następnego słonka ;)


21 komentarzy:

  1. A z tą bielą to nie na odwrót? Mam wrażenie, że zaszła pomyłka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej nie ma pomyłki, wykonałam specjalnie próbki na kartce, z których wynika wyraźnie, że cynkowa ma cieplejszy odcień a tytanowa chłodniejszy. Niestety jest to słabo rozpoznawalne na próbkach podanych powyżej. Kiedy zaczynałam swoją przygodę z olejami taką samą informację dostałam od znajomej i doświadczonej artystki...

      Usuń
    2. Nie ucz Matki [czarnych beretów] dzieci uczyć i nie tylko...

      Usuń
  2. Świetna strona a ja mam problem z farbami są bardzo oleiste i ciężko nimi malować mam farby studyjne 7 zł za 120 ml z allegro co o nich myślisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oleiste - jak każde farby olejne, stąd ich nazwa :) Długo schną ale za to można dłużej pracować nad jednym fragmentem. Farby olejne wymagają odpowiedniego podejścia, cerpliwości i czasem delikatnego dotyku. Wszystkiego można się nauczyć a i do farb olejnych można się przyzwyczaić. A na początek uważam, że każde farby olejne są dobre, więc śmiało maluj tymi, które masz ;) . Jak już złapiesz tego bakcyla to potem możesz się przestawić na te farby z wyższej półki ;)

      Usuń
  3. tylko jak widzę np na yotubie jak ludzie malują to ich farby mają chyba gęstą konsystencje a moje jak taka rzadka śmietana i wszystko się maże nie zostawia mi na płótnie tak jak tobie śladów pędzla tylko takie plamy, nie wiem jak to opisać ,bardzo mnie to zniechęca i zastanawiam się czy zmiana farb coś pomoże czy to ja robie coś nie tak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O kurczę , naprawdę ? Hmm...A możesz na przykład podesłać mi zdjęcie na maila jak to wygląda po wyciśnięciu i jak te farby wyglądają ? Powiem ci tak, z tego co ja wiem to farby powinny być po wyciśnięciu dosyć gęste, dopero jak zaczynamy je rozrabiać czy terpentyną czy olejem lnianym no to wtedy się rozrzedzają ale też nie można dopuścić aby były za rzadkie. Najlepsza konsystencja to gęstość ciepłego budyniu :)

      Usuń
    2. Jak tu kulinarnie :)

      Usuń
    3. Takie farby olejne są najczęściej przemrożone,do tego słabej jakości,olej oddziela się od pigmentu.Ich konsystencja jest wtedy wodnista takie farby olejne nie nadają się do niczego.To co opisujesz dotyczy najczęściej farb olejnych, z niskiej półki,tanie farby olejne nie zawierają prawdziwego oleju lnianego, a jest to podstawa prawdziwego malarstwa olejnego,w tanich farba olejnych stosuje się zamiennik chemiczny , i jak takie farby poleżą dłużej ,lub zostaną poddane przemrożeniu ,to właśnie tak wyglądają jak opisujesz.

      Usuń
  4. dziekuje za odpowiedzi,jutro prześlę zdjęcie ,czyli moje są za rzadkie i dlatego ciężko się maluje wszystko mi się zlewa w jedną całość teraz wiem że czas zmienić farby

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, może to być problem farb. :) Aby się upewnić wolałabym zobaczyć jak to wygląda dokładnie :) Będę czekać na zdjęcia :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  5. Przez te dwa lata chyba się rozwinęły olej arty bo piszą, że mają 90 kolorów. Są też różne inne niby lepsze. Mi starczy to co poleciłaś. Dzięki. Dobry z Ciebie człowiek.
    Nie tylko "wszystkie psy idą do nieba" ... :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakie kolory z Oil Artow najlepiej kupic na poczatek? Ktore z tych, ktore wymienilas bylyby taka "podstawa"? :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zdecydowanie świetny artykuł! Również muszę przyznać, że oil'e Renesansu są naprawdę bardzo dobre - to także mój faworyt jeśli chodzi o farbki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, choć według mnie jest stary i wiele mu brakuje do dobrze napisanego posta. Słyszałam wiele różnych opinii, niektórzy twierdzą że mają one słabe kolory ale według mnie są bardzo fajne. Nie mam zastrzeżeń i jestem zadowolona. :)

      Usuń
  8. A co w przypadku gdy już się zakrętka zepsuje? jak zabezpieczyć farbę? :c

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj mam ten sam problem bardzo często. Ja owijam folią spożywczą albo fragmentem reklamówki - takiej jednorazowej i zawiązuję dodatkowo gumką, aby dopływ powietrza był jak najmniejszy. Natomiast jeśli farba wyschnie to w przypadku olei, nie wyschnie cała tylko z zewnątrz. Stworzy się taka skorupa. Wtedy ją przebijam i wyciskam przez ten otwór, ale to już taki ostateczny przypadek. No chyba, że farba leży długi czas, to wtedy może cała wyschnąć....bo ma prawo. :)

      Usuń
  9. A moze wiesz cos blizej o farbach akrylowych? Ja uzywam Golden i sa nietanie ale jak zmieszam np. niebieski z bialym w celu uzyskania super intensywnego blekitu-to wychodzi po prostu brud albo zwykly,nieciekawy plaski byle jaki kolor. Jedynie gdy najpierw naloze biel,ona wyschnie i na nia naloze rozwodniony niebieski -to jest jakis tam ciekawszy efekt,ale to nie to co chce uzyskac. A wskazowki sa takie ze trzeba mieszac z biela. No bez sensu! Czy ta biel tak szkodzi,czy powinna byc lepsza jej jakosc ?
    Prosze doradz jesli cos na ten temat wiesz...
    Pozdrowienia:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mieszanie farb zawsze ma sens, bo o to własnie chodzi w farbach. Post dotyczy farb olejnych oczywiście, które mają bardziej intensywne kolory od akryli. Natomiast ja malując akrylami nie miałam takiego problemu. Zawsze używałam akryli z Renesansu, ponieważ są gęste i dobrze mi się je rozrabia. Nie lubię gdy akryle są rzadkie, ponieważ źle wtedy kryją.
      Kolejna wskazówka - biel nigdy nie sprawi, że kolor będzie intensywny. To zależy od fabrycznego koloru i stopnia napigmentowania farby, danego odcienia. Biel tylko rozjaśni i sprawi, że kolor będzie bledszy, co przeczy intensywności. Aby uzyskać intensywny kolor warto mieszać kilka różnych odcieni tego samego koloru i zwyczajnie próbować. Czasem mała ilość jakiegoś odcienia może sprawić że wyjdzie pięknie intensywny błękit. Ale jak to zrobić nie jestem w w stanie ci powiedzieć. To sprawa indywidualna. Kwestia próbowania i tyle :)

      Usuń

----