sticky

  • szoping
  • deviantart

sobota, 11 stycznia 2014

Węgiel - informacje

Czyli jaki węgiel wybrać ? 

Jako że postanowiłam powoli wdrażać w życie Wasze prośby, na dzisiaj przygotowałam temat związany z węglem. Tych tematów naturalnie będzie jeszcze kilka, bo na jednym skończyć się nie może, ale jak to zazwyczaj bywa zaczynamy od podstaw czyli od początku. Na dzień dzisiejszy chciałabym przedstawić  możliwe rodzaje węgla i w jakiej postaci występują, tak byście mogli zadecydować których będziecie chcieli użyć a których nie. 
Zanim jednak zaczniemy muszę Was uczulić, że węgiel znacznie różni się od ołówka. Różnicę tę można zaobserwować rysując po nacisku ręki a także po śladach jakie zostawia. Węgiel jest zdecydowanie miększy i nie błyszczy się na kartce tak jak grafit ołówkowy. Na pierwszy ogień mamy:

Węgiel Rysunkowy Naturalny


Węgiel naturalny można kupić w paczuszkach. W zależności od firmy i wielkości opakowania w zestawie jest od kilku do kilkunastu sztuk. Im bardziej burżujski zestaw tym ma się rozumieć cena wzrasta, ale ja burżujem nie jestem więc w mojej opinii całkowicie wystarczy zakupić sobie zwykłe opakowanie węgla naturalnego, w którym mamy od pięciu do sześciu sztuk. Koszt takiego opakowania waha się od 5 do 10 zł. jak zwykle wszystko zależy od jakości i firmy. Nie polecę wam żadnej bo szczerze nigdy pod tym względem nie patrzyłam. Mój węgiel jest marki LENGO i kupiłam go lata świetlne temu. Ale jestem pewna, że jeżeli udacie się do sklepu plastycznego to pani doradzi, co i w jakiej cenie wam polecić aby nie przepłacić. 


Jeżeli chodzi o węgiel naturalny to jest on najmiększym z wszystkich. Wizualnie oraz w użyciu przypomina nieco węgiel drzewny lub brykiet, tylko jest w postaci paluszków, które za proste nie są, co zresztą widać na zdjęciu. To jednak w niczym nie przeszkadza ponieważ ostatecznie węgiel ten do rysowania i tak się łamie ponieważ takim długaśnym paluchem to nawet jest nie wygodnie. Rysujemy albo trzymając tradycyjnie w palcach albo wsadzamy grafit do Kubusia. Osobiście jestem zwolenniczką tej drugiej opcji. Wiadomo jest czyściej i estetyczniej, ale jeżeli zamierzamy rozcierać paluchami to w sumie nie wiem, która opcja lepsza bo na jedno wychodzi. 

Węgiel w Kredce


Węgiel w kredce jest nieco twardszy w obejściu od naturalnego, ale i tak wystarczająco miękki w porównaniu do ołówka. Na pewno jest bardzo wygodny w użyciu bo jak widać przypomina kredkę lub ołówek. Tak więc mamy wygodę i precyzję w jednym bo na pewno węgiel w kredce świetnie spisze się w dopracowywaniu szczegółów oraz na mniejszej powierzchni. Niestety ciężko będzie nam sobie poradzić z dużymi, choć na upartego można się pomęczyć, ale po co. 


W takich sytuacjach warto pokombinować i połączyć siły z innym rodzajem węgla. Taki węgiel w kredce jest bardzo tani. Ja zapłaciłam za niego 2,50 zł, ale możemy zaokrąglić cenę do 3 zł za sztukę. Jeżeli chodzi o markę, to nie będę niczego polecać. Każde z was samo wybierze ulubieńca. Moim jest Koh  - i - Noor. 

Węgiel prasowany w Sztabce


Kolejną naszą  możliwością jest węgiel w sztabce. Wizualnie bardzo przypomina pastele, ale w użyciu znacznie się od niej różni. Nie jest taki kruchy i delikatny, natomiast z pewnością jest twardszy od węgla naturalnego i podobny do tego w kredce. 


Ponad to świetnie nadaje się do zarysowywania dużych przestrzeni i dobrze łączy się z węglem w kredce jako, że miękkością i odcieniem są do siebie zbliżone. Rysujemy trzymając go w ręce. Niestety kanciasty kształt nie nadaje się do okrągłego otworu Kubusia. Węgiel w sztabce może kosztować około 2 zł naturalnie pod warunkiem, że kupujemy na sztuki. Marka ? Według uznania. U mnie jak wyżej - Koh - i Noor.


Jako małą anegdotkę dodam jeszcze, że nie łączyłabym węgla w kredce i sztabce z węglem naturalnym jako, że znacznie różnią się od siebie miękkością oraz odcieniem. Wyjątek może stanowić jedynie indywidualna koncepcja artysty, która takie połączenie będzie przewidywać i będzie posiadać zamierzony efekt. 
Bardziej zainteresowanych może ucieszyć także informacja, że istnieje również węgiel biały i szary. Ja osobiście go nie używam, ale gdybyście mieli ochotę zawsze możecie spróbować. Ewentualnie gdybym miała przyjemność się  zetknąć z jeszcze innymi węglopodobnymi okazami, na pewno się z wami wrażeniem podzielę. ;) 


WĘGIEL NATURALNY
WĘGIEL W KREDCE
WĘGIEL W SZTABCE
MIĘKKOŚĆ:
bardzo miękki
miękki
miękki
ODCIEŃ:
Jasny, grafitowy
silna czerń
czerń
POSTAĆ:
-
-
-
SPOSÓB UŻYCIA:
W dłoni lub w Kubusiu
W dłoni
W dłoni
CENA:
Od 5 do 10 zł paczka
Około 3 zł sztuka
Około 2 zł sztuka

Na dziś to by było na tyle. Ja zabieram się do produkcji kolejnych tematów a wam życzę miłego weekendu !


2 komentarze:

  1. trochę odemnie o węglu :) (http://juoart.blogspot.com/2014/08/weglowa-sprawa.html)

    OdpowiedzUsuń

----