sticky

  • szoping
  • deviantart

środa, 8 kwietnia 2015

Palety Drewniane

Mieszamy farby na drewnie 


Palety drewniane to palety do farb ciężkich i gęstych, czyli głównie olejnych, akrylowych, tempery a także plakatówek. Innymi słowy sprawdzają się tam, gdzie dodajemy odrobinę medium w celach rozcieńczenia farby. Zwłaszcza jeżeli mamy do czynienia z mediami tłustymi typu : olej lniany, medium opóźniającym schnięcie, czy terpentyną. 
Palety te nie nadają się do farb wodnych, takich jak gwasze czy akwarele. Czyli nie sprawdzają się tam, gdzie musimy dodawać dużej ilości wody i tam, gdzie farba musi posiadać konsystencję płynną. Co spowoduje, że farba zamiast trzymać się płaszczyzny, wycieknie nam z palety. 
Tak więc drewno sprawdza się głównie przy farbach, które trzymają się płaszczyzny. 



Kształtów jest mnóstwo. Możemy zakupić okrągłe, prostokątne lub podłużne o dowolnej wielkości. W każdej z palet znajduje się charakterystyczny otwór, który ułatwia trzymanie palety w ręce. Osobiście go nigdy nie używam. Zawsze gdy siadam do sztalugi, kładę paletę na kolana i pracuję z farbami na kolanach. Może dlatego, że nigdy przy niej nie stoję :P  Ot takie dziwne przyzwyczajenie. 
A teraz istotne pytanie - Czy palety należy myć ? Otóż uważam, że nienależy. Zwłaszcza że drewno i woda to nie jest za dobre połączenie. A farby o gęstej konsystencji, takie jak oleje czy akryle, przysychają do podłoża i ciężko je jakkolwiek doczyścić. Już nie mówiąc o tłustych farbach olejnych, których zmycie z jakiejkolwiek powierzchni graniczy z cudem. Zwyczajnie na poprzednio wyschniętą warstwę farb nakładam następną. A gdy uznam, że paleta jest zbyt ciężka i obładowana, wyrzucam ją i kupuję nową. 




Takie drewniane palety nie kosztują dużo, raczej grosze, co pozwala nam na częstsze zakupy. Jeżeli ktoś ma kaprys, można kupować nową paletę do każdego nowego projektu. Albo można dołączyćdo zwolenników skrobana takiej palety do czysta. Kiedyś tak robiłam, ale teraz uznałam że szkoda mi czasu. Poza tym, lubię swoją starą obładowaną. Zawsze zachwycam się przypadkowym zestawem kolorystycznym i tą gamą różnorodnych odcieni :) 


6 komentarzy:

  1. Miałam kiedyś taką paletę, ale gdzieś mi się zapodziała :) Poza tym na razie i tak nie maluję, więc jak zacznę, to na pewno sobie taką sprawię :)
    Mam jeszcze pytanie: Jakie farby są najlżejsze (najłatwiejsze) do malowania nimi? Chodzi mi o to, że jeszcze nigdy nie malowałam jakiś większych obrazów i nie wiem w jakie farby się wyposażyc?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akwarele są najlżejsze ale one nie nadają się na drewnianą paletę. Natomiast do malowania na płótnie to albo akryle albo oleje. Na temat jednych i drugich pisałam ostatnio w Oleje vs Akryle. Znajdziesz w menu, na dziale z techniką, przy olejach lub akrylach. Dużo zalezy od metody i sposobu pracy. Czy chcesz na spokojnie i wolniej ( oleje ) czy szybciej, bez czekania ( akryle ). :)

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź :D

      Usuń
  2. Czasami warto czyścić paletę, jakiś czas temu malowałam farbą akrylową i nie mogłam rozróżnić gdzie jest resztka mojej nowej farby (oszczędnie), a gdzie jest już wyschnięta. Udało mi się wyczyścić paletę od akryli denaturatem, zeszło wszystko, paleta jak nowa, a ja w skowronkach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm... świeża farba jest soczysta i błyszcząca. Natomiast ta zaschnięta - matowa więc z rozróżnieniem nie mam problemu, a paleta nie kosztuje dużo, czasem płacę nawet 2-5 zł, więc raz na długi czas mi wystarczy. Dodatkowo maluję tylko olejami a oleje to farby tłuste więc mycie tłustych farb z palety to jak ściąganie smoły z dachu. Przy olejach męczarnia nie warta zachodu. Natomiast z akrylami nie pracuję, ale denaturat to silny środek, zazwyczaj z wszystkim daje sobie radę :)

      Usuń

----