sticky

  • szoping
  • deviantart

czwartek, 4 lipca 2013

Jak rysować oko ?

Czyli jak to z tą teorią oczną jest :) 

Dzisiaj obudziłam się i zdałam sobie sprawę, że zostałam bestialsko zjedzona przez komary :P. Tak więc na chwilę obecną dzisiejszego posta pisze mój duch bo ciało gdzieś tam leży w kącie i się skrobie. 
Bardzo chciałam wszystkim podziękować za wspaniałe komentarze i miłe słowa, dzięki którym dostałam mega mocy i powera do dalszej pracy. Niesamowicie mnie mobilizujecie ;) Dla miłośników olei powiem, że wkrótce coś się pojawi. Dokładnie nie znam terminu, ale na pewno. Niestety to technika bardzo czasochłonna i pracochłonna a ostatnio tego czasu mam bardzo mało. Jednak coś przygotowuje ;)
 Na razie jednak zajmę się tym, czym miałam się zająć, czyli tematem rysowania oka. Już poświęciłam jednego posta na tą kwestię TUTAJ, jednak była ona bardziej skupiona na cieniowaniu niż technicznych rozwiązaniach. Dzisiaj, jako że ostatnio jestem w transie sporządzania technicznych rozwiązań, właśnie takowe się pojawią :P. Potem planuję oko w perspektywach, choć przyznam się, że jeszcze nie wiem jak ugryźć ten temat by wam wszystko dokładnie wytłumaczyć, ale na pewno coś wymyślę :)
Zaczynamy :) Oto oko. Naturalnie zarys linearny, bo wszystkie szczegóły jak rzęsy i połyski to pójdą dopiero pod nóż cieniowania. :P Przyjrzyjcie się wszystkim kropkom, kreskom itd.

Poniżej spójrzcie jeszcze raz i przeanalizujcie wszystkie opisy :).


Przede wszystkim chcący rysować oko musimy mieć na uwadze różnice fizyczne w jego budowie, w zależności od cech fizycznych i uwarunkowań genetycznych oraz rasowych danego człowieka. Naturalnie zasada ta podlega  wszystkim częściom ciała, które będziemy chcieli  rysować. Jednak tak samo jak przy całej reszcie elementów ciała ludzkiego zawsze znajdą się rozwiązania, które będą stanowić dla nas ogólne wskazówki. Tak samo jest i w tym przypadku. :) Skupimy się na lewym oku. 
Od czego zaczynamy? Od narysowania sobie osi poziomej głównej. Na tej osi rysujemy po obu stronach dwie osie pionowe a odcinek między nimi będzie wyznaczać długość oka. Lewa oś pionowa, na skrzyżowaniu z poziomą główną, będzie nam wyznaczać miejsce spojówki wewnętrznej oka.  Następnie na osi pionowej prawej, nieco nad osią poziomą główną, rysujemy kolejną oś poziomą, którą nazwijmy osią poziomą górną aby się nie pogubić. Ta oś wyznaczać nam będzie mniej więcej połowę oka wzdłuż. Odcinek między osią poziomą główną a górną domierzamy sobie i zaznaczamy poniżej osi poziomej głównej linię powieki dolnej. Te dwa niewielkie odcinki, jak widać na rysunku, mają tą samą odległość i  razem wzięte stanowią dolną połowę oka. Odmierzamy ich wspólną wartość nad osią poziomą górną i tak oto otrzymujemy poziom linii górnej powieki. 
Kiedy wykonujemy zarys linearny oka musimy pamiętać, że spojówka wewnętrzna zawsze będzie niżej niż spojówka zewnętrzna. Stąd ta pierwsza znajduje się na skrzyżowaniu osi poziomej głównej z pionową lewą, a ta druga na skrzyżowaniu osi poziomej górnej z pionową prawą.
Tworząc zarys powieki górnej zwróćmy uwagę także na fakt, że od strony wewnętrznej biegnie ona bardziej ostrym łukiem ku górze a im bliżej strony zewnętrznej spada łagodniejszym. Wewnątrz oka przy dolnej linii powieki musimy zaznaczyć jej grubość, która przeważnie zawsze jest widoczna. Jednak od strony zewnętrznej do wewnętrznej ulega ona zwężeniu.  Przypatrzcie się na rysunku jak to jest wykonane.
Ostatecznie zostaje nam tęczówka ze źrenicą. Oczywiście wielkość źrenicy zależna jest od tego na co nasze oko i jakiej odległości patrzy. To już kwestia obserwacji. Na samym końcu ryzujemy fałdę powieki górnej, która marszczy się nam nad okiem. A jak ? To już dokładnie będzie opisane na filmiku, bo na rysunkach zapomniałam umieścić.


I w ten oto sposób mamy narysowane całe oko. Oczywiście od frontu, jak zresztą wszystkie części twarzy, które omawiałam na starcie. Perspektywy będą później.  Warto także siąść przed lustrem i sobie poćwiczyć z własnym oczkiem. To bardzo rozwijające i ćwiczy obserwacje. Albo poprosić kogoś z rodziny aby na 5 minut usiadł i zapozował okiem ;) To samo tyczy się ust i nosa. ;) Mam nadzieję, że nie skomplikowałam życia :P Zostawiam was więc z własnymi przemyśleniami a ja idę rozkminić oko w perspektywach ;) Ciao !


6 komentarzy:

  1. Lubię rysować oczy, ale nigdy nie robiłam tego tak konstruktywnie. Czekam z na oko w perspektywie bo to już wyższa szkoła jazdy;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie. Wszystko rysuję z obserwacji. Ta cała teoria jest dla osób, które nie mają pojęcia jak zacząć w ogóle, albo mają problemy z uchwyceniem proporcji, albo nie wyrobiły sobie jeszcze zmysłu obserwacji. Jak już się czegoś człowiek nauczy to potem wszystko płynie samo...Przynajmniej tak jest ze mną:)
      A czy wyższa szkoła jazdy, to się jeszcze okaże...;)

      Usuń
  2. Świetny jest ten twój blog :) Ale czy mogłabyś dać jakieś wskazówki jak narysować dwoje oczu, bo ni jak mi to nie wychodzi :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wejdź sobie do menu na wskazówki techniczne a potem na proporcje i części ludzkiego ciała. Tam będzie dział jak rysować twarz. Są tam ze cztery tematy ze sobą powiązane. Przestudiuj je sobie. Od siebie dodam jeszcze, że warto wykonywać sobie pomocnicze linie. Jeżeli masz jedno oko narysowane to wykonuj linie poziome od tego gotowego do miejsca w którym ma powstać nowe. Po prostu rzutujesz na drugą stronę twarzy przenosząc charakterystyczne punkty na drugą połowę :) Na początku warto wspomagać się nawet linijką. :)

      Usuń
  3. Super :) Dziękuje ♥

    OdpowiedzUsuń

----