sticky

  • szoping
  • deviantart

sobota, 30 marca 2013

Jak rysować sierść ? :)

Od ogółu do szczegółu , jak ja sobie z tymi sierściuchami radzę ;) 

W dzisiejszym przedświątecznym temacie poruszę kwestię moich ukochanych sierściuchów i jak sobie poradzić z problemem sierści. Na początek w ołówku. Będą oczywiście jeszcze kredki , ale to już na chwilę obecną jest sci-fi  więc niestety trzeba przeczekać te lata świetlne  aż moje chęci wystarczająco ewoluują by ponownie powrócić do tematu sierści w kolorze.


Sierść Jasna i Ciemna

1.

Tak więc jak to z tą sierścią jest ? A no tak jak z włosami tylko troszkę inaczej. Jak zwykle zaznaczam sobie linearnie poszczególne części i elementy sierści takie jak : charakterystyczne granice kolorów, poszczególne pasma odbiegające od reguły, zarys uszu a przede wszystkim  rozkładający się cień lub ciemne partie sierści. To pomoże nam rozplanować sobie poszczególne partie kolorystyczne na rysunku i pomoże w zachowaniu odpowiednich proporcji. Poza zwykłymi proporcjami pyska i innych elementów ciała zwierzęcego ważne są także odpowiednie proporcje poszczególnych kolorów i wzorów układających się na sierści i należy to pamiętać. 


2.

Zaczynamy rysować. Praworęczni od lewej strony, leworęczni od prawej - jest to ważne aby sobie nie pozacierać ołówka. Ja  jestem praworęczna , więc zaczęłam cieniowanie od lewej. Zaczęłam od najjaśniejszych warstw sierści i z czasem przyciemniałam w miarę potrzeby. Przede wszystkim należy pamiętać, że nasze ruchy ręką powinny być szybkie. Stawiamy pojedyncze urywane linie, ale każdą stawiamy osobno. nie rysujemy na zasadzie zygzaka. Na to można pozwolić sobie przy sierści ciemnej. Linie muszą się układać  na zasadzie nakładających się na siebie, bądź przylegających do siebie kresek . Kreski układam po formie , prowadząc ołówek zgodnie z kierunkiem ułożenia włosia. Czyli jeżeli układa się włos w łuk to rysuję pojedyncze łuki. 
Najjaśniejsze włosie warto zaznaczać twardszym ołówkiem np, HB, choć warto grubości wybierać według własnego uznania. Ważne by nie dociskać zbytnio ołówka do kartki. Kreski muszą być stawiane delikatnie. 


3.

Sierść należy stopniowo przyciemniać. Ważne jest aby obserwować światłocień na zdjęciu lub z natury, w zależności od tego skąd czerpiecie swój wzór. Ciemną sierść możecie rysować mocniej przyciskając ołówek do papieru, którego użyliście do jasnej sierści a w miejscach najciemniejszych tudzież czarnych poprawić miękkim ołówkiem np 8B.  
Nie musicie rysować najpierw jasnej sierści a potem czarnej. Możecie wszystko rysować na bieżąco w tym samym czasie, stopniowo posuwając się do przodu. Ważne jest abyście pamiętali o zmianach ołówka. Czyli jasną sierść rysujecie HB a ciemną lub bardziej czarną 8B. Oczywiście dobór miękkości grafitów jest waszą indywidualną decyzją. 
Ważne jest by na początek nakładać kreski rzadziej , a dopiero potem przyciemniać nakładając ich coraz gęściej . W ten sposób cieniujemy sierść . Im więcej nałożonych kresek i linii , tym sierść ciemniejsza .


Sierść Krótka i Długa


Mamy tu dwa rodzaje sierści . Krótką ( na pysku ) i długą ( cała reszta ) . Uchwycić jedną i drugą można poprzez skrócenie lub wydłużenie kresek, które stawiamy ołówkiem. Czyli jeżeli rysujemy krótką nakładamy kreski bardzo krótkie , szarpiemy ołówkiem od góry w dół lub od dołu do góry . Im dłuższa sierść tym kreski i pociągnięcia ołówkiem powinny być dłuższe. Warto te najjaśniejsze i najbardziej charakterystyczne kosmyki zostawić białe i obrysować je dookoła ołówkiem, a potem pociągnąć gumką.
Czasem gdy mamy gotową jasną i ciemną sierść pojawia się problem jak wykonać linię graniczną oraz płynne przejście między między nimi tak aby sierść jasna nakładała się na ciemną. W takim przypadku rysujemy na odwrót. Cieniuję więc od strony ciemnej do jasnej. Czyli najeżdżam kreskami od ciemnej sierści ( która jest np . na drugim planie ) na jasną ( która jest na pierwszym ), wtedy wygląda ona naturalniej a co za tym idzie, tworzą się widoczne drobniutkie kosmyki jasnych pasm . Czasami jeżeli sierść tego wymaga to rysuję dodatkowo delikatne fale.



Tam gdzie sierść jest długa i gęsta warto parę razy przeciągnąć gumką , naturalnie po formie , doda to efektu gęstości. Pisałam o tym  nieco w  starszych postach LINK. Niestety odradzam tego robić z sierścią krótką . Zniszczymy sobie tylko pracę , a efektu nie będzie żadnego . 
Mam nadzieję , że przybliżyłam problem sierściuchów . Mam na ich punkcie lekkiego świrka , więc nie zdziwcie się jeżeli w przyszłości pojawią się przedziwne miłosne epitety *.* Moje buziulki kochane , bziu bziu , bziu ....Dobra idę , bo zaczynam się pogrążać na oczach widowni. A właśnie , właśnie ! Jutro , pomimo święta , wszystkich zaskoczę :P 





18 komentarzy:

  1. Wonderful tutorial and beautiful dog!

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny poradnik, bardzo mi się podoba ;) Dziękuję za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę :) Z mojej strony nie ma za co, jeżeli tylko w jakiś sposób mogłam pomóc ;)

      Usuń
  3. Co to za olowek ? Odpowiedz na djsauroon@tlen.pl jezeli dasz rade . Cwicze swoj talent ale na takim poziomie to za pare ladnych lat to moze i bede :) chcialbym z toba na zywo pocwiczyc lecz pewnie nie mialabys czasu i od zach-pom daleko mieszkasz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj ! To ołówek automatyczny. Praktyka i ćwiczenie ręki wiele daje, z roku na rok zaobserwujesz postępy. Byłoby mi bardzo miło gdybym mogła osobiście Ci pomóc i z tobą porysować. Niestety faktycznie dystans jest spory. Jednak od stycznia uruchamiam video konsultacje na google hangouts, tak więc zawsze możemy pogadać o problemach przez kamerkę ;) POzdrawiam

      Usuń
  4. Dzięki Tobie namalowałam psa mojego chłopaka, jeszcze z czasów szczeniaka (: Jestem dumna z siebie i dziękuję za pomoc, Twoje rysunki bardzo się przydały!

    OdpowiedzUsuń
  5. Chciałabym pogratulować talentu. Ja sama również rysuję, ale dopiero zaczęłam. Czy mogłabyś dać mi kilka rad dotyczących początków rysowania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ! Oczywiście pomogę Ci jak najbardziej. Byłoby dobrze gdybyś podesłała mi swoje prace. Będę wiedziała od czego zacząć i na czym się skupić. Informacji na temat rysowania jest mnóstwo to by mi bardzo ułatwiło sprawę. A może masz z czymś konkretnym problem? Czego chciałabyś się dowiedzieć ?

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję, wszystko dotarło. Odezwę się w weekend. Muszę dokładnie wszystko przeanalizować. ;)

      Usuń
  7. Cześć mam do ciebie proźbę . Czy mogłabyś udzielić mi kilka rad na temat malowania i wybrania dobre sztalugi ? Po długiej przerwie zaczęłam znów malować i straciłam wprawę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj ! Oczywiście pomogę . Musisz tylko określiść się ściślej co do swoich problemów :)
      Jeżeli chodzi o sztalugę to będzie to zależeć od tego gdzie zamierzasz pracować i do czego ci ona potrzebna. Jeżeli będziesz częściej wychodzić w plener to lepiej kupić plenerową, na niej możeż również pracować w domu. Niestety te plenerowe nie zawsze są stabilne, wszystko zależy od jakości i ile chcesz na niąprzeznaczyć. Ja pracuję w domu więc mam standardową sztalugę studyjną, którą mam już wiele lat. Sprawdza się do małych i dużych formatów. :)

      Usuń
  8. Witam. Chcialabym naszkicować czarnego psa :) oprócz łap które są brązowe reszta jest kruczoczarna. Nawet na zdjęciach sie zlewa ze sobą i wlasnie się zastanawiam jak ugryźć temat.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, a czym chesz rysować tego pieska, ołówkiem, czy kredkami ? Najlepiej podeślij mi zdjęcie na maila żebym zobaczyła jak to wygląda i jeśli masz już coś narysowane też byłoby dobrze gdybym to dostała. Miałabym pełny obraz i wiedziałam lepiej jak Cię poprowadzić. :)

      Usuń
  9. A dla mnie to dalej czarna magia, ale będe próbowała. W końcu kto nie spróbuje ten się nie dowie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I bardzo dobre podejście !! To najważniejsza rzecz w rysowaniu ! Ćwiczyć, ćwiczyć oraz jeszcze raz ćwiczyć. :)

      Usuń

----