sticky

  • szoping
  • deviantart

piątek, 29 sierpnia 2014

Jak łączyć Ołówek i Białą Kredkę

Takie coś na Czarno i Biało :) 

Witam wszystkich serdecznie ! Zwłaszcza nowych subskrybentów bloga tych oficjalnych jak i nieoficjalnych. Cieszę się niezmiernie, że moja audiencja się powiększa ! To daje mi siły aby tworzyć nowe i ciekawe rzeczy ;)
Na dzisiaj przygotowałam bardzo sympatyczny temat związany z łączeniem ołówka i białej kredki. Otrzymywałam różne pytania dotyczące trudności z uzyskiwaniem czystej bieli jak i problemów związanych z estetyką pracy. Sprawa jest bardzo prosta. 

Wykonujemy sobie szkic ołówkiem i zaczynamy od wypełniania najjaśniejszych partii obrazu białą kredką. W tym momencie biała kredka odpowiada za światło w naszej pracy. 
Uważać należy w miejscach graniczących z ołówkiem. Starajcie się je omijać i nie dotykać tych linii kredką. W przeciwnym razie biel rozmaże się  z ołówkiem i rozniesiemy na pracę takie szare paskudztwo. 
Jeżeli naniesiemy sobie ołówek w jakiekolwiek miejsce na rysunku, zanim nałożymy biel należy ten ołówek wymazać. Inaczej biel nie będzie czysta i zwyczajnie zmiesza się z szarością zostawiając nieczysty kolor.  
Ostatecznym etapem pracy jest pokrycie jej ciemnym grafitem. Podczas gdy biała kredka odpowiadała za światło, ołówek odpowiada za cień. Choć dobór grafitów to sprawa indywidualna, dobrze jest użyć dwóch miękkości : czegoś lżejszego np. 2B do twarzy czy ogólnego zarysu cieni, oraz 8B lub miększy do nadania im głębi jak również miejscom tonącym w mroku.
Ten etap pracy jest o tyle przyjemniejszy i łatwiejszy, że możemy spokojnie rysować ołówkiem po bieli. Oczywiście zapełniając pracę grafitem staramy się omijać te główne białe partie. Jednak czasem wskazane jest aby wykonać delikatne przejścia od czerni do bieli. Przez to zmuszeni jesteśmy odrobinę pokreślić ołówkiem po białych płaszczyznach. Nie jest to mankamentem. Raczej wręcz wskazane. 

UWAGA!!!

Biel można nałożyć na całą pracę i dopiero potem uzupełniać ją ołówkiem. Jednak można także uzupełniać całość partiami, po kawałku. Najpierw biel, potem ołówek i przechodzić do kolejnego fragmentu. Wedle uznania. 

Technika łączenia ołówka z kredką lub łączenia czerni i bieli w ogóle jest bardzo ciekawa pod wieloma względami. Przede wszystkim nadaje pracy tajemniczy charakter, mistyczny ale i świetnie działa mocnymi kontrastami, które dodają rysunkowi stylu i oryginalności.
Ponad to stanowi świetne wprowadzenie i ćwiczenie przygotowujące do rysowania białą kredką na czarnym papierze. 


W sumie temat krótki ale mam nadzieję, że się przyda. Na dzisiaj oczywiście to już wszystko ale wkrótce znowu się odezwę z kolejnym tematem. Tymczasem życzę wszystkim ogromnej inspiracji i weny twórczej - idę debatować nad pracami konkursowymi...






20 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo, cieszę się niezmiernie, że tak uważasz ! :)

      Usuń
  2. Niesamowity efekt. Bardzo interesująca technika. Będę musiała spróbować, a praca, naprawdę robi wrażenie :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! Ja zachęcam bo można się świetnie bawić a przy tym osiągnąć ciekawe efekty !
      Jeszcze raz dziękuję z całego serca ! ♥ :)

      Usuń
  3. Genialny efekt! Jak na razie łączenie tych dwóch elementów to dla mnie czarna magia, ale z pewnością ten post bardzo mi pomoże. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie ! Bardzo się cieszę, że tak uważasz i tak sobie myślę, że jak siądziesz i zaczniesz to cię wciągnie bez opamiętania. To na prawdę nic trudnego - tak więc życzę ogromnej weny, udanej pracy i wspaniałych arcydzieł ! ;) ♥

      Usuń
    2. Witaj !! :)
      Właśnie wracam z koncertu Feel'a na błoniach i nie mogłam wytrzymać, zajrzałam. I widzę cuuuuuuuudny rysunek ! No po prostu piękny !!! :D Sama technika jest czarująca, ale to zdjęcie jest idealnie dobrana do tej techniki. Rysunek przepiękny :)
      Mam Was już na szkicu. Wyszłyście podobne. Jutro cieniuję ;P
      Pozdrowienia serdeczne,
      Martyna :*

      Usuń
    3. Bardzo dziękuję, Martynko !
      No jestem strasznie ciekawa efektów, ale nie chce niczego widzieć zanim praca nie zostanie ukończona ;) Powodzenia w pracy ! :)

      Usuń
  4. Ostatnio szukam pomocnych informacji dotyczących tej techniki i proszę ty spadasz z nieba z chyba najbardziej pomocnymi wskazówkami jakie czytałam. Dziękuję niezmiernie. Twoja praca jest niesamowita, nie mogę przestać się wpatrywać w rysunek :D Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Na prawdę bardzo się cieszę, że moje wskazówki okazują się być tak pomocne. Mam nadzieję, że stworzysz dzięki nim wspaniałą pracę ! :)
      Pozdrawiam cieplutko ! :)

      Usuń
  5. Muszę tak narysować. Tylko mam problem z doborem zdjęcia. Pomysł bardzo fajny. Papier kolorowy mam , ołówek mam i to nie jeden :P TYLKO zdjęcie znaleźć . EH . Pozdrawiam.
    ~glamonik

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, znam ten ból ale na pewno znajdziesz coś ciekawego :) Pozdrawiam również ☺!

      Usuń
  6. Supcio! Przyda się! Dzięki wielkie. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co ! Głównie miałam taką nadzieję ^^

      Usuń
  7. Przepiękne! Chciałbym się uczyć portretowania ale cóż mieszkam w miejscowości z ograniczonymi możliwościami:P Jak myślisz czym rysuje ten mężczyzna? https://www.youtube.com/watch?v=rpzzJgkygo8

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hehe Bierz ołówek, gumkę i rysuj - po prostu ;) Nie ma nad czym się zastanawiać, jeśli czujesz że masz ochotę się uczyć to startuj. A im wcześniej tym lepiej ;)
      Pan rysuje węglem ;) Jest podane w tytule - charcoal to węgiel ;)

      Usuń
  8. Witam Cię serdecznie :) w końcu dotarłam na twojego bloga! Przeważnie śledziłam jednak filmiki na youtube :) masz olbrzymi talent! Życzę dalszych sukcesów i zapraszam do siebie :)Pozdrawiam
    https://przezolowekdoserca.blogspot.com/2017/03/kraty-kratki-krateczki.html

    OdpowiedzUsuń
  9. witam Cie serdecznie. Mam male pytanie. Dopiero zaczynam zabawe z olowkiem. Jaka biala kredke najlepiej uzyc przy szkicach. Z doswiadczenia wiem ze taka zwykla jest za twarda i nie ma efektu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam !
      Polecam Derwent Drawing jest miękka i bardzo fajnie się nią rysuje. ;)

      Usuń

----