sticky

  • szoping
  • deviantart

czwartek, 8 stycznia 2015

Jak Rysować Krótką Sierść Konia

Coś dla wielbicieli koni i krótkiej sierści :)

Na dzisiaj przygotowałam króciutki post na temat rysowania sierści końskiej. Wiele osób pytało mnie już jak to zrobić i od czego zacząć. W sumie sprawa jest prosta jak drut choć rysowanie krótkiej sierści i w dodatku tak, aby uchwycić połysk może wydawać się problematyczne. Uwierzcie mi, że takie nie jest. Wystarczy wziąć pod uwagę cechy charakterystyczne sierści i dokładnie obserwować wzorzec czy to będzie z natury czy ze zdjęcia.
Naturalnie problematykę sierści krótkiej przedstawię na podstawie rysunku w białej kredce na czarnym tle ale technika jest ta sama jeśliby zastosować ją w czarnym graficie na białym tle. Kwestią podstawową będzie zwykła odwrotność, o czym jeszcze poniżej wspomnę. A na start zacznę od samej techniki.

Poza rzeczą oczywistą jaką jest delikatny szkic i zarys naszego konika ( nie ważne czy to jest bardziej portretowe czy ogólne ) musimy pamiętać o pewnej zasadzie, o której już nie raz wspominałam przy rysowaniu włosów gładkich i prostych. Sierść końska jest dosyć gładka i układa się w odpowiednim kierunku, którego niestety musimy pilnować. Ten kierunek będzie zmienny w zależności od poszczególnej części ciała konia i jego ustawienia. Trochę przekabaciłam znalezione zdjęcie na swoją potrzebę aby pokazać dokładnie o co mi chodzi. Niestety nie znam autora zdjęcia.


Kiedy już dokładnie przestudiujemy sobie włosie, możemy przystąpić do rysowniczego działania. Początkujący lub osoby, które nie są pewne jeszcze swoich umiejętności mogą delikatnie zaznaczyć sobie kierunek włosia na kartce i według tego prowadzić rękę. Jednak należy to zrobić bardzo delikatnie tak, aby przy pokrywaniu rysunku nie były te linie widoczne i dały się zakryć ostatecznymi pociągnięciami ołówka czy kredki. 

Końską sierść rysujemy na zasadzie krótkich i pojedynczych pociągnięć kredką lub ołówkiem. Po każdej postawionej  kresce odrywamy grafit od podłoża i kładziemy kolejną o podobnej długości i w podobnym kierunku. Kreski stawiamy jedna na drugiej, dzięki czemu dokładnie wypełnimy przestrzeń a rysunek będzie sprawiał wrażenie dokładniejszego. Raz stawiamy ich więcej a raz mniej. Ich ilość będzie zależeć od tego jak intensywnie wypełnioną powierzchnię będziemy chcieli uzyskać. 

Ciągle pilnujemy kierunku w jakim układa się włosie. Pamiętajmy również o odpowiednim docisku ręki. Im mocniej ją dociśniemy tym silniejsze ślady zostawimy na kartce, im słabiej, tym będą one deilkatniejsze. 








UWAGA !!!

Jeżeli rysujemy białą kredką na czarnym papierze  skupiamy się na tym by zaznaczyć światło ! Czyli im mocniej przyciśniemy grafit do kartki, tym silniej zaznaczymy partie oświetlone. Czerń kartki w tym momencie staje się dla nas cieniem.
Jeżeli rysujemy standardowo czarnym grafitem na białej kartce, technika pozostaje ta sama tylko grafitem zaznaczamy cienie ! Czyli im mocniej dociśniemy grafit, tym mocniej zaznaczymy ciemne partie. Biel kartki staje się w tym przypadku dla nas światłem. 

UWAGA 2 !!!

Rysunek białą kredką na czarnym tle to nie negatyw ! Można się pomylić ponieważ bardzo przypomina  negatyw monochromatyczny, natomiast nie ma z nim nic wspólnego. W negatywie bowiem czerń staje się bielą a biel staje się czernią. Czyli zachodzi całkowita odwrotność jasności tonów -  cienie stają się jasne a światło staje się cieniem.  
Tutaj nic takiego nie zachodzi. Rysując białą kredką na czarnym papierze czerń dalej jest czernią, tylko w postaci czarnej kartki, a światło dalej jest światłem tylko w postaci białej kredki. I na odwrót - rysując czarnym grafitem na białym papierze, światło dalej jest światłem w postaci białej kartki a cień dalej jest cieniem w postaci czarnego grafitu :). W przeciwnym razie nasz konik nie wyglądałby na czarnym papierze tak : 

 Lecz wyglądałby tak :

Ale problem ten omówię dokładniej przy poruszaniu tego tematu w indywidualnym poście dotyczącym rysowania białą kredką na czarnym papierze. 


Tak czy siak technika rysowania krótkiej końskiej sierściuchy jest taka sama, niezależnie od tego czy będziemy rysować białą kredką na czarnym, czy czarną kredką na białym. Sposób, metoda i podejście pozostaje to samo :) 





16 komentarzy:

  1. Świetna notka, na pewno mi się przyda bo od czasu do czasu rysuję konie ^^ Zazdroszczę talentu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ! Cieszę się ogromnie ! Też kiedyś dużo tego rysowałam ;) Nie ma co zazdrościć, tylko ćwiczyć a i tak jestem pewna, że nie jest tak źle jak myślisz ;)

      Usuń
  2. Genialny blog! Twoje wskazówki są bardzo przydatne. No i oglądając twoje prace, sama nabieram ochoty w rozwijaniu się w rysowaniu... Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję ! Ogromnie się cieszę, że motywuję ludzi do twórczego działania ! :) Życzę ogromnej kreatywności ! :3

      Usuń
  3. Uwielbiam rysować konie i ta notka baaardzo mi się przyda ;)już nie długo spróbuje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę bardzo , Marylko ! Owocnej pracy w takim razie ! Koniecznie daj znać o efektach ;)

      Usuń
  4. U mnie też było ostatnio o rysowaniu konia na czarnym papierze ;) Ale ja nie mam czytelników, dopiero zaczęłam prowadzić bloga. Czemu nie wrzuciłaś w post zdjęcia gotowej pracy? Mi tego brakuje :) Pozdrawiam i zapraszam do siebie.
    http://animalartbyola.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak , widziałam, piękne prace. :) Z czasem się czytelnicy znajdą, nie martw się :)
      Nie wstawiam już gotwych prac ponieważ nie chcę. Wszystko jest dostępne na deviantart i facebooku. Dodatkowo w filmie na samym końcu jest zawsze prezentacja gotowej pracy, więc uznałam, że nie ma sensu prezentować jej dodatkowo w poście :)
      Dziękuję bardzo za zaproszenie na pewno skorzystam ;) i pozdrawiam serdecznie ! :)

      Usuń
  5. Cudowny tutorial :)
    Zaobserwowałam :)
    Ślicznie pani rysuje *.*
    Ile ma pani lat ?
    Wiem o pani od niedawna - od koleżanki Maryli Chrostek. :)
    (Mamy wspólnego bloga)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam serdecznie koleżankę i współblogerkę Marylki ;) Bardzo dziękuję. No cóż w marcu minie 31 ;)
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  6. Witam!
    Świetny poradnik Pani Marto!
    Lecz niestety mi nadal coś nie wychodzi sierść :( Mam jakiś duży problem, jeśli chodzi o włosy i sierść niestety :(
    Pozdrawiam! I jeśli byś miła czas i chęci, to zapraszam do siebie ;)
    http://davvidart.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję ! Najwyraźniej trzeba trochę więcej poćwiczyć. Niestety każdy z nas ma własne konie Trojańskie, z którymi musi się zmierzyć i na które zużywa najwięcej energi. ;) Nie można się poddawać. Z czasem wszystko się uda, zobaczysz :)
      Z chęcią zerknę, dziękuję ! ;)

      Usuń
  7. Świetne rysunki i świetny artykuł! jestem przekonana, że nie jedna osoba po przeczytaniu tego wpisu została zachęcona do odkrywania swojej artystycznej duszy z kredką w ręku :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za tak miły komentarz ! Byle więcej takich osób zaglądało na mojego bloga :3
      Pozdrawiam serdecznie ! ♥

      Usuń

----