sticky

  • szoping
  • deviantart

wtorek, 7 kwietnia 2015

Historia Sztuki Starożytnej Grecji

Okres Podboju Rzymskiego - I w. n.e.

Ciąg dalszy starożytnej Grecji. Gdyby ktoś chciał sobie coś przypomnieć lub poczytać, poprzednie zagadnienia dostępne są pod działem z Historią Sztuki. :) Zapraszam także do słowniczka. Poniższe informacje zaczerpnięte są z moich osobistych notatek. Wiedza oczywiście do osobistego uzupełnienia, gdyby dla kogoś informacje te okazały się być zbyt ogólne :)

Sztuka Grecka wywarła bardzo silny wpływ na sztukę Rzymską jak również na sztukę całej Europy. Dopiero  pod koniec panowania cesarstwa Rzymskiego, ustąpiła miejsca wschodowi. W tym okresie twórczość dzielimy na :
  • Sztukę grecką w dobie panowania  rzymskiego, na terenach greckich.
  • Sztukę rzymsko-grecką, tworzoną w Rzymie.
Zapotrzebowanie w tym czasie na dzieła sztuki, było ogromne. Niestety głównie opierało się ono na kradzieży i kopiowaniu sztuki greckiej przez Rzymian. Dlatego wiele współczesnych dzieł znamy głównie dzięki kopiom Rzymskim. Największą popularnością wówczas cieszyły się duże posągi. Brąz zamieniano na marmur i często w kopiach zmieniano drobne szczegóły. Dlaczego kopie ? Ponieważ ówczesnych rzymskich Patrycjuszy nie zawsze stać było na oryginał. Jednym z niewielu takich dzieł jest Niobidika z Holti Salustriani ( Ogrody Salustriusza ). Dziś w Museo Delle Terme.

Istotnym artystą tworzącym głównie u schyłku Republiki Rzymskiej był Pasiteles. 


W okresie Rzymskim Grecja straciła dominującą rolę w sferze sztuki. Była to sztuka anonimowa. Nie tworzono wielkich dzieł o dużych wartościach artystycznych. Był to okres dekadencji greckiej twórczości. Głównie liczyła się praca zespołowa, nie indywidualna. Brakowało ścisłych zasad kanonu, który pozwalał na utrzymanie wysokiego standardu produkcji. Przykładem jest posąg Asklepiosa - boga zdrowia i medycyny. Modelunek torsu przypomina nieco pergamońskie modelunki, jednak jest mało dopracowany. 


Poniżej portret Plotyna - filozofa. 


Malarsko traktowana masa włosów, staranne modelowanie ze zrozumieniem wewnętrznej budowy kośćca. Wyraz twarzy skupiony  w oczach. Plastycznie wykrojone tęczówki. Jest doskonałym wyrazem twórczości greckiej  tej epoki. 

Sztuka tworzona w dobie panowania rzymskiego na terenach greckich - portret Augusta


Cecha wspólna - wykonany w celu gloryfikacji władcy. Widoczne są charakterystyczne cechy fizjonomii cesarza ( rozdział pukli nad prawym okiem ). Pochodzi z epoki Augusta. Ta sama kompozycja. 

Różnice - inne ujęcie plastyczne : Widać tutaj  miękki modelunek. Zarysom pukli brak eleganckiej precyzji. Włosy ułożone swobodnie, naturalnie. Widoczne poruszenie na twarzy i ustach. Jest tutaj widoczny pewien patos hellenistyczny. łuki brwi opadają łagodniej. Brak sztywności. Portret ten jest bardziej emocjonalny, plastyczny, malarski. Mamy tutaj organiczną budowę grecką z zaznaczoną psychiką. 

Sztuka rzymsko- grecka, tworzona w Rzymie - portret Augusta. 


Cecha wspólna - wykonany w celu gloryfikacji władcy. Widoczne są charakterystyczne cechy fizjonomii cesarza ( rozdział pukli nad prawym okiem ). Pochodzi z epoki Augusta. Ta sama kompozycja. 

Różnice - inne ujęcie plastyczne : Doskonałe linearne traktowanie wszystkich szczegółów. Portret posiada wartości wielkiej reprezentacji oficjalnej. Jest formą dokumentu historycznego. Zimna, wygładzona obiektywność, sztywność, bezwyrazowość, elegancja. Bardzo przypomina rzeźby z okresu klasycyzmu, jednak brak mu idealizacji. Jest zdecydowanie linearny. 


Tak więc klasycyzmowi rzymskiemu przeciwstawiała się dynamika wewnętrzna, organiczna tendencja budowania np. portrety w Eluzis, podobne do Pergamońskiego portretu Augusta, czy też głowa z Epidauros, lub portrety znalezione w Delfach.  


Są to ascetyczne oblicza ludzi. Wzrok odrywa się od ziemi. Widoczna ekspresja twarzy, bliska ekstazie. Związek z formą filozofii, która panowała w końcu III i II w. p.n.e. ( Neoplatonicyzm ).

No i z Grecji to by było tyle. Wkrótce wkraczamy w historię sztuki Starożytnego Rzymu. 

Korzystałam z książki Jak Grecy Tworzyli Sztukę Kazimierza Michałowskiego. Polecam dla uzupełnienia wiedzy.

6 komentarzy:

  1. Niedługo będę musiała się uczyć z historii sztuki do sesji, jeżeli nie che płakać nad tym w czerwcu :D Ostatnio zaczęłam robić pilnie notatki więc jak chcesz Marcysia to będę mogła się z Tobą podzielić ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Historia sztuki jest bardzo przyjemna więc nie ma co płakać. A notatki zostaw sobie - ze swoich zawsze lepiej jest się uczyć, bo każdy profersor inaczej prowadzi zajęcia ;) Ja mam sporo swoich ;)

      Usuń
    2. Ja kocham historie sztuki, ale zostawiliśmy sobie w 1 semestrze wszystko na ostatnio chwilę i łatwo nie było hehe, mam 4 na koniec ale teraz chce walczyć o 5 więc trzymaj kciuki! :D

      Masz sporo notatek? :D Daaaj!

      Usuń
    3. Oj tam, ja dałam radę trzykrotnie ( dyplom, matura , egzamin na studiach ) na 5, to i ty dasz bez problemu. A od 4 już niedaleko do 5 ;) .
      Właśnie jestem w trakcie uzupełniania wiedzy z tego zakresu a i robię drobny remanent w menu blogowym więc sporo postów się pojawi w tym tygodniu :)

      Usuń
  2. Bardzo podoba mi się portrer Augustusa. Ale okres hellenistyczny i tak był lepszy :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. MNie też, ale bardziej na rzymskiej wersji. Jak na mój gust całkiem przystojny :P Panie musiały się w nim podkochiwać. :P

      Usuń

----