Czyli jak rysować w perspektywie żabiej-re re kum kum :)
Na dzisiaj przygotowałam ważny temat dotyczący kolejnej odmiany perspektywy linearnej a mianowicie perspektywy żabiej. Postaram się Wam wyjaśnić jak postrzegać przedmioty w tej perspektywie i na co zwracać uwagę w trakcie rysowania :) Na początek przypomnę może krótką definicję perspektywy linearnej.
LINEARNA - (frontalna ) oparta na zasadzie pozornego zmniejszania się przedmiotów w miarę ich oddalania się od oka oraz pozornej zbieżności ku horyzontowi wszelkich linii biegnących w głąb. Można także zwać ją perspektywą zbieżną, centralną lub geometryczną. Mamy trzy rodzaje perspektywy linearnej:
- Z lotu ptaka - spoglądamy na coś z góry
- Boczna lub ukośna - spoglądamy z boku
- Żabia - spoglądamy na coś od dołu
Zacznijmy od zmniejszania się przedmiotów w miarę ich oddalania się od oka
W przypadku perspektywy żabiej należało by to nieco przeinaczyć gdyż nie mamy tu do czynienia ze zmniejszaniem się całego przedmiotu lecz jego części górnej.
Perspektywa żabia polega na postrzeganiu przedmiotów z dołu. Tak więc wyobraźcie sobie, że jesteście malutcy i stoicie u stóp takiego wielgachnego kubka. Spoglądacie na niego z dołu i co widzicie ? Przede wszystkim to, że podstawa kubka, przy której stoicie jest znacznie szersza od części górnej. Dlaczego tak się dzieje ? Ponieważ ta górna część oddala się od naszego wzroku a tym samym maleje. I na odwrót - to co zbliża się do nas staje się większe. Spójrzcie na poziome czarne strzałki na poniższym zdjęciu. Szerokość przedmiotu w perspektywie żabiej znacznie zmniejsza się im bardziej brnie ku górze i oddala się od naszego wzorku. A im wyższy przedmiot tym bardziej się zwęża a szczegóły zanikają. Zapewne stanęliście kiedyś pod ścianą wieży, baszty lub wysokiego budynku i spojrzeliście w górę. Jeżeli nie to koniecznie to zróbcie, wtedy zrozumiecie o czym mówię.
Dotyczy to wszystkich rzeczy, które oglądamy z perspektywy żabiej. Spójrzmy na misia, który kształtem i nagromadzeniem ilości elementów składowych jest bardziej skomplikowany niż kubek. Pierwsze zdjęcie przedstawia misia widzianego od frontu, czyli stoimy na przeciwko misia. Analizujemy i widzimy, że główka jest proporcjonalna do całej reszty, łapki i nóżki też mają swoje odpowiednie wielkości.
Teraz spójrzmy co dzieje się z misiem kiedy patrzymy nań z perspektywy żabiej - czyli od dołu. Głowa znacznie się zmniejszyła, ponieważ jest daleko od naszego wzroku i od nas. Nóżki uległy powiększeniu, ponieważ są najbliżej. Ja podałam tylko dwa elementy, które są najbardziej charakterystyczne, ale ta zasada dotyczy także całej reszty. Łapki także uległy delikatnemu zmniejszeniu już mnie mówiąc o uszkach. Jedno nawet z łapką się schowało, ale o takich cudach będę mówić przy omawianiu skrótów perspektywicznych. Co więcej w tej perspektywie dolne elementy będą przysłaniać górne, choć nie dotyczy to każdego przedmiotu.
Poniżej krótki gif aby pokazać Wam jak zmienia się przedmiot, jego elementy oraz proporcje względem "żabiego" punktu widzenia.
Przejdźmy teraz do pozornej zbieżności ku horyzontowi wszelkich linii biegnących w głąb.
Przy perspektywie żabiej trzeba pamiętać, że ta zbieżność ku horyzontowi zamienia się w zbieżność ku górze. Czyli wszystkie linie zbiegają się ze sobą nie w jednym punkcie mającym być gdzieś w oddali na horyzoncie, lecz w najwyższym puncie środkowym ( lub nie ) nad naszym przedmiotem. Biorąc pod uwagę, że mówimy o perspektywie żabiej - horyzont w tym przypadku zamienia się na na niebo, ponieważ linie zbiegają się nad przedmiotem a nie za nim / w oddali. Na czym polega ta cała zbieżność linii ? Jeżeli spoglądamy na przedmiot od dołu przede wszystkim należy się dokładnie przyjrzeć jego bocznym liniom i ich kątowi nachylenia. Każdy przedmiot ma inny w zależności od indywidualnej formy. To te dwie boczne linie, które zaznaczyłam na miśku. Podług nich ustawione są w odpowiedniej kolejności poszczególne części: nogi ręce, mordka, uszka itp. Te linie biegną ku górze aż do momentu kiedy się ze sobą spotykają ( przecinają ).
Wytyczamy je bazując na poziomie elementów będących najwyżej i najniżej czyli najdalszych i najbliższych naszemu oku. W tym przypadku są to ucho ( jest najwyżej położone ) i nóżka ( najniżej położone ). Ważna jest także linia środkowa przedmiotu, która określa nam jego wysokość.
Mając te trzy najważniejsze wyznaczniki dzielimy następnie przedmiot liniami poziomymi i zaznaczamy sobie podług nich, na jakim poziomie mamy rysować poszczególne elementy misia. Ilość linii poziomych będzie zależna od rodzaju przedmiotu, jego formy oraz ilości elementów składowych. I tak na przykład na poziomie linii 1 będzie zaczynała się główka. Na poziomie linii 2, będziemy mieć jej połowę ale także początek łapki. Na poziomie 3 zaczynają się nóżki itp. Można byłoby także zaznaczyć sobie gdzie zaczyna się koszulka a gdzie się kończy itd.
Bardzo istotne jest przy perspektywie żabiej aby zwracać uwagę wysokość przedmiotu, która jest zmienna. Im bardziej patrzymy z dołu, tym bardziej jego wysokość maleje i na odwrót. To samo dzieje się z liniami bocznymi z tą różnicą, że one dodatkowo zwiększają swoje nachylenie ku środkowi, choć niekoniecznie muszą ulegać skróceniu. Spójrzcie poniżej.
Czasem bywa, że linie boczne, pomimo patrzenia z dołu na przedmiot, układają się po bardzo subtelnym skosie.
Ponad to bywają przedmioty które górę mają większą od dołu. Dlatego też warto zauważyć, że w perspektywie żabiej to, co powinno od góry być najmniejsze może być w tych przedmmiotach tej samej wielkości co dół.
Tak więc podsumowując w perspektywie żabiej:
- górne elementy przedmiotu maleją , dolne się powiększają.
- Dolne elementy mogą zasłaniać elementy znajdujące się u góry.
- zmniejsza się lub zwiększa wysokość przedmiotu w zależności od tego jak bardzo nisko patrzymy z dołu.
- linie boczne zbiegają się w jednym punkcie nad przedmiotem.
- kąt nachylenia linii bocznych zwiększa się lub zmniejsza w zależności od tego jak bardzo nisko patrzymy z dołu.
A co dzieje się kiedy spoglądamy na przedmiot z perspektywy żabiej, nie centralnie lecz z boku ?
Zasada jest podoba. Wszystko działa w ten sam sposób. Zaznaczamy linie boczne a także i środkową, która ma ustalać nam środek misia ( przedmiotu ) i jego wysokość. Środkowa linie nie będzie tym razem po środku lecz bardziej będzie kierować się na prawo. Dobrze jest ją obie wydłużyć i pociągnąć do punktu zbieżnego linii. Albo sobie to wyobrazić. Potem rysujemy linie poziome zaznaczając gdzie kończą i gdzie zaczynają się poszczególne elementy naszego przedmiotu.
Pamiętajcie, że patrząc na jego prawą stronę zmienia nam się wielkość elementów. Poprzednio były one wielkościowo symetrycznie, tym razem większe będę te które znajdują się po stronie, która jest najbliżej nas. Ale i te elementy będą się systematycznie zmniejszać im bardziej będą oddalać się w górę. Czyli prawa nóżka będzie największa, potem łapka, główka i uszko. Z lewą stronę będzie po prostu odwrotnie.
I to by było na tyle jeżeli chodzi o perspektywę żabią. Tak więc ja pożegnam was w iście żabim stylu i nie pytajcie dlaczego - re re - kum kum :D
Kum,kum :) Zaraz zaczynam malować farbami olejnymi :)
OdpowiedzUsuńbre ke ke :) Życzę powodzenia !!! Połamania pędzli ;)
UsuńBardzo cenne porady. Ja nie rysowałam jeszcze z takiej perspektywy, ale ostattnio więcej zajmuję się martwą naturą, więc może warto spróbować! Pozdrawiam - kopytkowa.blogspot.com
OdpowiedzUsuńDziękuję ! Spróbuj daje ona ciekawe efekty ! :) Choć przyznam się szczerze, że rzadko z niej korzystam :)
Usuń