sticky

niedziela, 2 marca 2014

Perspektywa Powietrzna

Czyli przedsmak pejzażowy :)


Dzisiaj będzie dosyć zwięźle i bardziej teoretycznie niż praktycznie. Niestety jest to niezbędne. Wcale to jednak nie znaczy, że przerywam naukę malowania akwarelami, o nie. Dzisiejszy temat będzie dotyczył jednej z perspektyw, ponieważ  podczas omawiania kolejnego, będzie bardzo przydatny i adekwatny, a dlaczego ? Dowiecie się już wkrótce. A właściwie to sami pewnie się zdążycie domyśleć ;)

               Tak więc co warto wiedzieć na temat perspektywy powietrznej ? Przede wszystkim jest to rodzaj perspektywy, która dotyczy elementów w oddali i tego jak my je postrzegamy, a jak czasem powinniśmy je postrzegać aby nasze dzieła malarskie bardziej oddawały realizm malowanego przez nas np. miejsca. Perspektywa ta ściśle współpracuje naturalnie z perspektywą linearną. Czyli stosując się do zasad perspektywy powietrznej musimy także stosować się do zasad linearnej. I kiedy perspektywa linearna mówi nam, że w miarę oddalania się przedmioty maleją to perspektywa powietrzna bezwarunkowo dodaje, że stają się one słabiej widoczne dla naszego oka. Czyli nie tylko maleją ale zmieniają także kolor. Dlaczego? Ponieważ przyjmuje się, że warstwa atmosfery która dzieli nas od tych oddalonych przedmiotów działa niczym mgła, osłabiając ich kolory, kontury i dodając im chłodniejszej tonacji. Taka perspektywa powietrzna najlepiej sprawdza się podczas malowania pejzaży. Wzmacnia ich realizm oraz ułatwia odbiór. To znaczy, że kiedy spoglądamy na obraz wiemy doskonale co jest na pierwszym planie, a co na drugim itd. To co jest na pierwszym powinno być mocniej zaznaczone i odciągać nasz wzrok od tego co jest na dalszym. Spójrzmy na zdjęcia obrazów poniżej. Jeden już zapewne znacie :)


Odbiór obrazu


Ten obraz olejny to jeden z moich pierwszych pejzaży jakie kiedykolwiek w życiu stworzyłam. Jeszcze wtedy nie byłam zbyt doświadczona w tej kwestii i popełniłam radykalny błąd. Choć może się przyjemnie patrzy to jednak rzuca się w oczy wszystko na raz a powinno to, co jest na pierwszym planie. Gdzie tkwi błąd? A no w tym, że te zielone drzewa w oddali powinny być słabiej zarysowane. W dodatku ostry kolor zieleni, która powinna widnieć tylko na pierwszym planie, rzuca się strasznie do przodu. Ten kolor powinien zostać stłumiony przez jasne błękity i szaroście ponieważ poprzez swoją ostrą i wyraźną kolorystykę zakłóca odbiór i odbiera pierwszeństwo elementom pierwszoplanowym. Czyli zamiast skupić się tylko na tym co dzieje się z przodu, patrzymy na to co dzieje się z tyłu. 




Inaczej sprawa przedstawia się w pracy akwarelowej. Wzrok skupia się na pierwszoplanowych elementach, czyli tym co jest mocno zaznaczone kolorystycznie. Dalsza część bryły jest ledwie zaznaczona a tym samym nie odbiera pierwszeństwa części, która powinna zbierać uwagę widza. Przez to wszystko odbieramy prawidłowo, czyli coś tam w oddali jest ale nie koniecznie na tyle istotne aby odwracać naszą uwagę.





Jak pojąć, jak zrobić i jak zastosować ? 


Przede wszystkim musimy zastanowić się co chcemy podkreślić w naszej pracy. Czyli dzielimy sobie obraz na trzy warstwy lub dwie w zależności od potrzeb:

1 - Na początek wybieramy te elementy, które są dla nas najważniejsze i które powinny przykuwać wzrok. To te elementy pierwszoplanowe, które będziemy się starali dopracowywać najbardziej po to aby stanowiły najważniejszą esencję naszej pracy. Kolory powinny być intensywne, szczegóły bardziej zaznaczone i zarysowane wyraźniej niż w pozostałej części pracy. 



2 - Kolejne są elementy drugoplanowe. Czyli następne w kolejności, które również wymagają od nas dużej uwagi natomiast zaznaczamy jej i dopracowujemy już nieco słabiej kolorystycznie. Barwy nie powinny być zbytnio nasycone a cienie zamiast w czerń powinny powoli wpadać w ciemną szarość.  To elementy stanowiące tło dla pierwszoplanowych więc powinny ustępować im miejsca. 





3 - Ostatnim etapem jest wydzielenie sobie tego, co jest na planie trzecim. Te elementy powinny być w całej pracy zaznaczone najsłabiej. Stanowią one bowiem najsłabsze ogniwo w pracy, są tłem dla elementów drugo i pierwszoplanowych. Czyli niby są najmniej istotne z wszystkich, które występują w pracy, ale nadają jej ogólny charakter i sprawiają, że ten odbiór przestrzenny ( a tym samym perspektywy powietrznej ) odbywa się w prawidłowy sposób. 



UWAGA !!!!

Linia horyzontu zawsze będzie w odcieniach fioletów, szarości, błękitów i błękitów zmieszanych z zielenią. Przede wszystkim powinny być to kolory wyblakłe, tak jak kolorowy sweterek prany przez 10 lat w detergentach :P A jeżeli wystąpią również inne ( ciepłe ) barwy to z przewagą wymienionych powyżej. 

I tym optymistycznym akcentem zamykam sprawę teorii na temat perspektywy powietrznej. Na raz następny będzie więcej praktyki ;) A na dziś Was żegnam i cmokam smoka ;)


10 komentarzy:

  1. Fajna notka.
    Ostatnio z okładki książki rysowałam dziewczynę i miała na sobie sweterek, więc postanowiłam że zajmę się teraz włóczką.
    Ale skoro mam już papier do akwareli to bardzo prawdopodobne że będzie jakiś pejzaż, a może w końcu zrobię portret akwarelą która mi się marzy.
    Pozdrawiam. Miło by było gdybyś zrobiła podobną notkę tylko z perspektywą linearną bo ja w sumie dalej tego nie czaję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też czasami tak mam, że chciałabym wszystko naraz a tu ZONK bo się nie da :)
      Będą dokładnie opisane wszystkie rodzaje perspektywy linearnej oraz te, które ujęłam w informacjach uzupełniających, spoko ;)
      Pozdrawiam i trzymaj się ciepło ;)

      Usuń
  2. Bardzo rzeczowy i inteligentny post ;) Na pewno zwrócę na to uwagę, nigdy nie myślałam o wyrazistości poszczególnych planów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję ! Cieszę się, że mogłam pomóc ;) Pozdrawiam serdecznie !

      Usuń
  3. haha to prównanie do sweterka! zamiatasz wszystko ;D
    I ja tez tak robiłam w pierwszysch pracach, ze wszystko było takie harde. Trzeba pracować nad głębią, a to wcale nie takie proste ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko mi nie mów, że tak nie jest :P ...ze sweterkami znaczy się :)
      A no trzeba, trzeba....trochę się namęczyć też, ale za to potem efekty są lepsze ;)

      Usuń
  4. MISTRZU , jak Ci się udaje uzyskać takie ostre kontury akwarelką ?? :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaki tam znowu Miszczu :P Zwyczajnie dodajesz więcej farby niż wody ;) Pozdrawiam serdecznie ! ;)

      Usuń
  5. Witam szukam kogoś kto mi pomoże opisać obraz moj nr tel 884-781756 bardzo proszę o pomoc potrzebne mi to jest na wtorek. proszę zadzwonic albo posłac sms mariola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, niestety nie zajmuje się tego typu działalnością. Przykro mi. :(

      Usuń

----