sticky

środa, 6 lutego 2013

Zastosowanie i Możliwośći Farb Akrylowych

Czyli co można wykombinować akrylami :)


Nigdy nie zwracałam uwagi na akryle. Zawsze preferowałam farby olejne pod wieloma względami, ale przyszedł taki moment kiedy odkryłam, że akryle jednak potrafią być bardzo użyteczne. Bowiem wiele przedmiotów dekoracyjno - użytkowych w moim mieszkaniu znajduje się pod silnym wpływem akryli. 

Drewno


Głównie używam ich do dekorowania przedmiotów z drewna. Do tej grupy zaliczyć można chlebaki wszelakiej maści, pojemniczki na biżuterie, drewniane miseczki czy inne przedmioty użytkowe posiadające niewielki gabaryty. Naturalnie wszystko dekorowane jest ręcznie co wymaga późniejszego utrwalenia w celach zabezpieczających ale także aby wzmocnić głębię koloru. Akryle nie pokryte werniksem są matowe i mało efektowne.  



Szkło


Akryli  używam nawet do dekorowania bombek choinkowych. Można je łączyć z innymi technikami by otrzymać coś bardziej efekciarskiego, np. z konturem do szkła, albo po prostu otrzymać szlachetniejszy wygląd. 
Kiedyś dostałam zlecenie by ozdobić bombki choinkowe, na aukcje charytatywną, dla Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Cztery bombki, każda w innym wzorze. Po prostu namalowałam dwa widoki i dwa wzory kwiatowe. Końcowy efekt uzyskałam za pomocą konturu do szkła. Wyglądały obiecująco i przynajmniej nie musiałam się mienić od brokatu. Niestety nie zachowało mi się zdjęcie bombek, czego bardzo żałuje. 
Nigdy natomiast nie używałam ich do szkła w sensie stricte. Myślę, że w tej kwestii niezaprzeczalnie najlepsze będą farby do szkła. 

Papier

Akryle świetnie spisują się również na papierze. Ale stosuje je tylko w szczególnych przypadkach. A mianowicie wtedy, gdy mam duży obszar do zakolorowania i który według mojej opinii nie wymaga cieniowana.
  • Przede wszystkim akryle można łączyć z kredkami.
  • Można łączyć je z długopisem zwykłym, żelowym ( biały, złoty, srebrny itd ) 
  • Z białą kredką akwarelową.
  • Z pastelami, suchymi, twardymi. 

I tak np. golf widoczny na obrazku zamalowałam po prostu czarną farbą akrylową, bez cieniowania, aby uzyskać efekt płaskiej plamy barwnej kontrastującej z trójwymiarowością i realizmem twarzy. 


Akryli używam także do podkreślenia  tła albo zwyczajnie uzyskania ciekawego efektu. Tutaj połączyłam akryle nie tylko z długopisem ale także i ołówkiem. 

Malowanie na płótnie i łączenie z innymi farbami


Dodatkowym plusem akryli jest to, że można je także zastosować pomocniczo przy pracach olejnych. Poza tym, że akryle można używać w całości na płótnie możemy również zastosować je tylko do podmalówki pod farby olejne, jeżeli nie chcemy długo czekać aż pierwsza warstwa wyschnie. Na wyschniętą warstwę akrylową można śmiało nałożyć farby olejne. 
UWAGA!!!
Nie wolno mieszać farb akrylowych z olejnymi na palecie. Te dwie zwyczajnie ze sobą nie współgrają ze względu na zupełnie inną konsystencję i zawartość tym bardziej, że obie rozrabiamy zupełnie innymi mediami. Nakładać na siebie warstwami można ale nie mieszać. 

I to by było na tyle jeżeli chodzi o zastosowanie. W zasadzie jest to temat rzeka więc informacje jakie podałam są dosyć ogólne. Myślę, że każdy lepiej będzie w stanie sam ocenić przydatność farb akrylowych i zakres ich zastosowania. 


4 komentarze:

  1. Cudowne przekazanie wiedzy..przepiękne prace:) styl jaki mi odpowiada i piszesz takim językiem , że każdy to zrozumie a co najważniejsze..będzie potrafił zastosować:) (R)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję, bardzo się cieszę, że tak uważasz ponieważ taki miałam zamiar :). Tym bardziej własnie jest to dla mnie komplement ;)

      Usuń
  2. ja zapobiegam marszczeniu się papieru poprzez namaczanie go i naciąganie (jak w akwarelach) na deskę, biurko, przyklejam mocno taśmą. gdy skończę odrywam razem z taśmą od podłoża i odninam miejsca z taśmą ;)
    juoar.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. mnie w zupełności wystarczają książki. Z naciąganiem jest za dużo roboty zwłaszcza, że bywam niecierpliwa i jak mam jakiś pomysł to muszę go już teraz - natychmiast. :)

    OdpowiedzUsuń

----